Bland
yngre svenska poeter som skildrar världens försvinnande etablerar sig Jerker
Sagfors med sin nya bok. Det är påbjudande dikter om den svårundvikliga
döden.
Vi känner
Karelen som Edith Södergrans hemort, där hon dog midsommaren 1923. Är hon
alltså en av de döda i titeln till Jerker Sagfors nya diktsamling De döda kommer från Karelen?
Inte
direkt. Eventuella spår kan i så fall sökas i de dämpade naturskildringarna,
bland annat i hur Sagfors apostroferar månen, en av Södergrans favoriter. Så
ska nog också Lukas Möllerstens omslag uppfattas, med den typiskt blodröda
månen som hänger stinn över ett naturlandskap, med en frodig murrig växtlighet
samt två utsträckta svarta händer som bildar en silhuett, likt utskjutande
trädgrenar. Ett mosslik? En bockstensman?
I
sydtyska Federsee fruktar man att dödsföraktande och barbariska finnar ska
invadera sjödistriktet. I Europahuvudstaden Strasbourg sitter en
protokollförare som noterar den inväntande finska invasionen. Och Karelen finns
ju inte längre, det har blivit ryskt territorium. Därav de döda, som utgör
diktens återkommande mantra. En summerande refräng om döden: den förgångna, den
pågående, samt den kommande.
Vad
representerar de döda från Karelen? De ska komma från sitt vilda ouppfostrade
rike, som parodi på machofinnen, vägledda endast av sin hunger, som levande
döda – som överlevnadsinstinkten. De döda som finns mitt bland oss, högst
påtagliga, som några som skapar förutsättningar för en ny slags realism. En
realism som uppvaktar det tänkbara. Där man gör bäst i att slå ihjäl och tiga
om det avvikande. I vissa avseenden liknar berättelsen en thriller som saknar
både försoning och enkla svar.
Med
nedstämt tonläge och med tålamodets röst formulerar Sagfors sina teser, som
inte precis hamras in utan mer smeks fram, hjälpta av subtila metaforer.
Naturens förfall kan spegla det mänskliga förfallet, men det kan också
resultera i enskilt vackra diktrader: ”Natten drar sitt tagel över våra
ansikten. / Penslar oss med lika delar / längtan och svärta. / Man är i
livmodern / som i misshandeln. / Hoprullad som ett nystan. / Som någon att
födas.”
Det blir
i slutändan dikt som besvärjelse, dikt som bön. En dikt som frammanar det som
håller på att försvinna. En elegi som försöker samla ihop det värdefulla, visa
vad vi håller på att gå miste om. En kan
tycka att apokalypsen har blivit en kliché, att den har blivit vår tids ”vargen
kommer!” Men å andra sidan kanske framtiden tycker att vi har varit för
nonchalanta med alla varningssignaler.
Redan
under första världskriget påminde Wilfred Owen oss om att poetens uppgift
består i att framföra en varning till läsaren. Vi har på senare år sett flera
svenska poeter ute i liknande ärenden. Jag tänker på Ida Börjels Ma, Åsa Maria Krafts Randfenomen, Niclas Nilssons Mene tekel, och inte minst Jonas Grens Lantmäteriet.
Det här
är dikt för framtiden, och där borde Jerker Sagfors tveklöst höra hemma.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 16/4 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.