Andrés
Stoopendaals nya dikter utmanar poesigenren både formmässigt och språkligt. Det
är vackra och tänkvärda ord som fångar dekadensen.
Begreppet
entropi hämtade Freud från fysiken för att beskriva hur psyket är rörligt och
svårt att fixera. Han talade om driftslivets klibbighet. Senare skulle den
italienske filmregissören och poeten Pier Paolo Pasolini beskriva bourgeoisien
som just en entropi.
Nu
kallar Andrés Stoopendaal sin nya diktbok för En borgerlig entropi, och refererar i förbifarten till Pasolini.
För inte så länge sedan utgick danske poeten Martin Glaz Serup från Pasolini i
sin svit Romerska nätter.
Här
lyder de tre avsnitten sålunda: ”Preludier”, ”Tableaux vivants”, ”Nocturner”. Om
du vet vad de betyder är du att gratulera: du har en klassisk borgerlig
bildning, du tillhör de privilegierade.
Diktjaget,
som identifierar sig som privilegierad, söker gränslösa erfarenheter, och
längtar efter att transformeras till ängel. Han träffar personer av olika kön,
har sex: ”Andra händelser är kanske detestabla och man försöker förtränga dem,
både individuellt och kollektivt, som när begärets ovillkorliga lampa tänds och
riktas våldsamt – kanske alldeles för våldsamt – mot hans godisrosa mun; mot
små, djuriskt glänsande flicktänder.”
Det
här sättet att skriva kan erinra om gurlesken, som fått flera kvinnliga
författare att utforska och ifrågasätta normalisering och könsstereotyper.
Stoopendaal är man, men använder en queer blick på människan. Han skriver något
så ovanligt som svensk dekadenslitteratur, och är kanske den förste som gör det
så konsekvent sedan Per Hagmans 90-talsböcker.
Ett
mytiskt innehåll genomkorsas av närgången realism. Annars är risken påtaglig
för den som ägnar sig åt myter att det blir formalistiskt och schematiskt.
Stoopendaal undviker det genom sitt vrenskade språk, där det är som om
skönheten nästlar sig in i det till klichéer stelnade språket. Oväntat nog blir
det levande dikt.
Det
nya samhällets girighet kommenteras sakligt, i dikter som rör sig från det
lyriska till det berättande, inte minst i några dråpliga uppväxtskildringar, en
redogörelse för några filmprojekt från tonåren.
Stoopendaal
har tidigare gett ut en kort roman och en diktbok, och framstår allt mer som
säreget begåvad, när han förfrämligar det bekanta.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 20/10 2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.