Jean
Genet är kanske ingen självklar klassiker. Hans böcker har funnits
representerade på svenska tidigare, men inte varit helt lättåtkomliga. Därför
var det välkommet när Modernista häromåret inledde en av sina ambitiösa
återutgivningar, och de har nu aktualiserat hans fyra mest kända romaner. Samt Begravningsståt, ursprungligen
publicerad 1948, tidigare ej översatt till svenska. Rutinerade Anders Bodegård
står för översättningen.
Att
läsa Genet betyder att ställas inför något otidsenligt. Här blir skrivandet
själva bevekelsegrunden, att skriva fram den döde unge mannen Jean D, kommunist
och motståndsman, avrättad 1944 av en milisman. Romanen är ett sorgearbete, ett
kärleksbrev. ”Jag är hans grav”, skriver Jean (Genet) om Jean (Decarnin), och
det är förstås rörande, hur berättarrösten cirklar runt sorgen, in mot
smärtpunkten, och ut och in i olika personer, bödeln, milismannen, till och med Hitler blir en av karaktärerna.
Otidsenligt?
Att läsa Genet betyder också att acceptera en viss känsla av instängdhet. I
generell mening, ja, men kanske i synnerhet i den här kompakta textmassan. Den
är knappt 300 sidor lång, men känns betydligt längre. Bra eller dåligt, välj
själv. Jag väljer att uppfatta och omfatta den språkliga energin, rörelsen i
skriften. Den otålighet som han har investerat i den här romanen.
Associationsbanorna
löper irrationellt, från olika medvetanden, in i nazisten. Formuleringarna kan
vara gnistrande: ”Jag lutade mig fram trots trängseln, för att begrunda barnet
som med en kpistsalva blivit till denna så spröda tingest, en död ung man. Det
ovärderliga liket av en yngling, lindat.” Genet är ju i första hand poet, och
att läsa prosa av en poet kan innebära en prövning.
Genet
tar sig in i känslokaoset. Han bejakar kaoset, men också obsceniteten, och tja,
det är kanske också i sig en prövning. Hans sexskildringar, som annars kan vara
blasfemiska i sin riktning mot religionen, är här mer uteslutande krassa och
bokstavliga. Det är ett skrivande som tar ett grepp om läsaren – ett skrivande
som uppmanar en fysisk läsart. Det kan vara betvingande.
Det
är mer realistiskt än visionärt, som om Genet tröttnat på de höga anspråken.
Han uppsöker lidandet, men bevarar delar av de vansinniga fantasierna. Det
vackra som kriget har utplånat, det djävliga som har invaderat individernas
liv. Skönheten ges en ny dimension, där det fula måste ingå. Han visar hur lätt
det är att vänja sig vid och acceptera det onda. Mer än linjär prosa skriver
han desperata anrop, en icke-narrativ poesi.
Otidsenligt?
Lättläst är det ju inte, och det må låta som en reservation när jag betonar att
det är kompakt och svårgenomträngligt. Men det är ju också så att Genet lämnar
utrymme för oaser av onaturlig skönhet, där berättelsen liksom lyfts av de
oväntade inslagen av nåd. Bara det att han i just den här romanen så gott som
negligerar religionen, och erbjuder en mer sekulariserad förlösning. Det är
också intimt skrivet, och ärligt, och tveklöst något som bottnar i plågans
erfarenheter. Därför blir det i hög grad en politisk roman, en roman om kriget
och om motståndet, och om motståndets konsekvenser, som gestaltas med en
klarsyn av det sårat skärskådande slaget.
Mer
än det skandalösa – bögsexet – kan jag fokusera på det allmängiltiga i sorgen,
hur mänsklig den ändå görs av Genet. Att han uppenbart är ute efter att
provocera behöver inte automatiskt vara negativt. Det kontroversiella ligger i
hans nästan ockulta estetik, och hur han går in i förövarens psyke. I hans
emfatiska ja till livets alla
aspekter, inte enbart de trevligt lättsmälta:
”Min
konst består ju i att dra nytta av ondskan, eftersom jag är poet, så ingen blir
förvånad över att jag sysslar med saker, konflikter, som blir betecknande för
det mest patetiska av tidevarv. Poeten sysslar med ondskan. Det är hans roll,
att se det vackra som finns i den, utvinna det ur den (eller lägga därtill den
skönhet som han åtrår, av stolthet?) och använda den. […] poeten är asocial
(till synes), han besjunger misstagen, han förtrollar dem därpå så att de ska
tjäna – eller vara – morgondagens skönhet.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.