Är
det populistiskt att tilldela Nobelpriset i litteratur till musikartisten Bob
Dylan? Ja, vid en ytlig betraktelse. Hans konst tillhör populärkulturen, och
han har sedan sitt genombrott vid tidigt 60-tal fortsatt göra angelägen musik.
Som popartist är det tämligen unikt, hur han lyckas kombinera en djupt
traditionsbärande genre med en ständig nyfikenhet och rastlöshet inför nya
intryck. ”Don’t Look Back”, som dokumentären från 1967 heter, en uppmaning fler
popartister borde följa.
Men
är det litteratur? Tveklöst inte, vill jag hävda. Det är orättvisande mot
sångartister att läsa deras texter som poesi. Orättvist mot poeterna. Och jag
säger detta i djup respekt för det hantverk som låtskrivande är, och med
vetskapen om att jag med stor behållning kan läsa samlade sångtexter av
låtskrivare som Nick Cave, Leonard Cohen, Patti Smith, Jarvis Cocker.
Men
det är befängt att ställa dessa texter mot poeter som – för att bara nämna
några som Svenska Akademien har förbisett – Rilke, Tsvetajeva, Lasker-Schüler,
Södergran, Bishop, Auden, Celan – eller, för den delen, den Dylan Thomas som
Robert Zimmerman lät sig influeras av till sitt artistnamn Bob Dylan.
Robert
Zimmerman föddes i Minnesota 24 maj 1941. Bob Dylan föddes när han börjat härja
som artist i slutet av 1959. Han inledde sin bana som folksångare, och efter en
handfull LP-skivor begick han smärre skandal när han pluggade in en elgitarr på
en konsert 1965. Redan där utmanade han sin publik, något som har blivit en
konstant genom hela karriären. På 70-talet genomgick han en religiös fas, något
som både inspirerade honom till fantastiska album och den i särklass uslaste
låt som någonsin spelats in, ”Man Gave Name To All The Animals”. Under
2000-talet har han gett ut en totalt poänglös julskiva, men också gjort ett av
sina bästa album någonsin, ”Modern Times”.
Karriären
har varit lång, ojämn, men han har med jämna mellanrum alltid lyckats återhämta
sig från konstnärliga fiaskon. Höjdpunkten är ändå några av de skivor han
gjorde på 60-talet, som ”Highway 61 Revisited”, ”Blonde on Blonde”, och ”John
Wesley Harding”. Det var också då han fick sitt grundmurade rykte som
talesmannen för en generation, de seglivade och uthålliga 40-talisterna, som
givetvis är överlyckliga en dag som denna.
Den
som – av outgrundlig anledning – inte stiftat bekantskap med Dylan har nog mest
att hämta i dubbel-LP:n ”Blonde on Blonde”. Där finns variation, med både
finstämda kärleksballader och attackerande rocklåtar. Och
den ojämförligt spirituella ”Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues
Again.” Den
finns påpassligt nog på Spotify. Bara att formulera den meningen får mig att
sörja att priset inte gick till en riktig poet, som kanadensiska Anne Carson,
som inte finns på Spotify. Hon är krävande, men så oändligt mycket mer
belönande än Bob Dylan.
Under
¨sin karriär har han varit en gäckande figur, i konflikt med media, och har gjort
livekonserter med högst varierad dagsform. En artist med stenhård integritet,
som till exempel vägrade närvara vid prisceremonin när han fick Polarpriset,
samtidigt som han gjort reklam för Victoria’s Secret.
Allt
det här är bra historier, underhållande historier, men är det litteratur? Även
om Sara Danius, ständig sekreterare, omedelbart efter tillkännagivandet menade
att det går utmärkt att läsa Dylans texter utan musiken är jag skeptiskt till
att det går att separera texten från musiken. Dessutom är sången en ytterligare
komponent i poplåten, och den går förlorad vid läsningen.
Mycket
gott kan sägas om hur Svenska Akademien under 2000-talet har breddat sitt
urval. Att vi bland pristagarna hittar nästan en tredjedel kvinnor är glädjande,
bland dem Herta Müller och Svetlana Aleksijevitj, som ju är av annan kaliber än
årets pristagare. Men det är anmärkningsvärt att en sammansättning som
innehåller så många starka poeter och så många starka läsare av poesi –
Katarina Frostenson, Horace Engdahl, Anders Olsson, Jesper Svenbro, Kristina
Lugn, Kjell Espmark – gör så märkliga bedömningar av poeter. Att Tomas
Tranströmer fick priset 2011 är roligt för oss svenskar, men hans poesi är ju
inte av det nyskapande slaget.
Att
priset går till Bob Dylan är en tydlig uppvärdering av populärkulturen, ett
ärende som jag ärligt talat tycker Svenska Akademien borde ha hållit sig för
god för. Det är en markering som adlar popmusiken till litteratur. Men pop är i
generell mening anti-etablissemang, och det gäller i synnerhet också för Dylan.
Även
utifrån den geografiska aspekten är Dylans pris olyckligt. USA fick sitt
senaste litteraturpris 1993, och risken nu är att minst en generation av
lysande amerikanska prosaförfattare blir utan Nobelpris, med tanke på hur avogt
inställt Akademien varit mot amerikansk litteratur. Jag kan inte hjälpa att
namnet Bob Dylan blir så oerhört futtigt när det ställs intill Cormac McCarthy,
Philip Roth, Don DeLillo, Joyce Carol Oates, Thomas Pynchon, Marilynne
Robinson.
(Också publicerad i Jönköpings-Posten 14/10 2016)
Håller med till 100%
SvaraRaderaBlev rasande när Danius sa Bob Dylan. Har försökt hitta några argument för att detta ska vara rimligt utöver det numera allmänna "det är väl kul?", men det går inte. Jag hade kunnat övertygas att sångtexter är likvärdigt (nåja) med den litterära lyriken, men därmed inte sagt att Bob Dylan ska få NOBELPRISET.
En annan viktig aspekt är världens och Sveriges dalande läsfärdighet. Folk läser enligt utsago mindre och mindre. Så vilken signal ger Svenska akademien - litteraturens sista (?) utpost - till oss? "Om du tycker det är jobbigt att läsa, ta't lugnt, lyssna på "Just Like a Woman" istället".
Man får tacka för en välgrundad argumentation - och den enda rimliga slutsatsen. Ju fler timmar och dagar som går, desto mer underligt ter sig det här valet. Ur flera synvinklar.
SvaraRaderaDet finns ju röster som hyllar Svenska Akademins val, bland dem Norénkännaren Mikael van Reis som i dagens GP är mycket positiv till valet av Bob Dylan!! Här också " välgrundad argumentation"!!
SvaraRaderaDu orkar här sätta ord pâ mina mângas tankar. Valet är dessutom att nedvärdera inte bara litteraturen men också musiken - dvs anse att musiken ej behöver räknas in i verket för att det skall bli stort. Musik är ej litteratur - det är text och toner tillsammans (eller bara toner, givetvis). Dylan är ej litteratur och ett "kul" val är väl precis motsatsen av vad Sv. Ak. skall stâ för. Det öppnar dessutom upp för en onödig diskussion (filmmanus nästa dâ mkt välskrivna repliker? etc). Tråkigt tramp i munspelet, jag menar klaveret.
SvaraRadera"Filmmanus nästa?" lyder frågan. Varför inte tänker jag och ser tillbaka på manus skrivna av dramatiker som belönats med Nobelpriset. Fyra här:
SvaraRadera2005 Harold Pinter, Storbritannien
"som i sina dramer frilägger avgrunden under vardagspratet och bryter sig in i förtryckets slutna rum"
1997 Dario Fo, Italien
”som i medeltida gycklares efterföljd gisslar makten och upprättar de utsattas värdighet”
1912 Gerhart Hauptmann, Tyskland
”förnämligast för hans rika, mångsidiga, framstående verksamhet inom den dramatiska diktningens område”
1922 Jacinto Benavente, Spanien
”för det lyckliga sätt varpå han fullföljt den spanska dramatikens ärofulla traditioner”
populärkultur... låter här som ett fult ord.. på universitet kan man gå kurser i populärlitteratur, en av lärarna blev professor för ett par år sedan. Dylan har akademiska meriter... Litteraturen blir väl inte bättre av att den är svår att förstå? Det finns flera böcker om Dylans lyrik... En fin film om honom går i svtPlay, inte konstigt att han ibland blir sur på journalister - som aldrig ens lyssnat på honom och ställer dumma frågor.
SvaraRaderaJokerman Reading the Lyrics of Bob Dylan är tydligen bra, Ellerströms ska trycka om Dylan i 60-talet: Tematiken i Bob Dylans sångtexter och dikter 1961-67 av Mats Jacobsson.
SvaraRaderaJag tycker priset känns uppfriskande och banbrytande i en tid då pappret har förlorat sitt monopol över kunskapsförmedlingen. Det är på tiden att man erkänner att även poesin tillhör modernitetens teknologier och utveckling. Föraktet för populärkultur tycker jag känns långsökt. Dylan får ju inte priset för att han är folklig, utan för att han har förnyat folkligheten.
SvaraRadera