Litteraturkritikern
James Wood har skrivit en bok som hyllar noggrannhet och detaljkunskap för att
bättre förstå skönlitteratur. Den är stilenligt skriven, och till stor hjälp
för den som vill bli en bättre läsare.
I
somras argumenterade läsforskaren Lars Melin i DN att skolelever bör läsa
mindre skönlitteratur och mer facklitteratur, för att bättre förbereda sig för
verkligheten. Min huvudsakliga invändning blir då att det är skönlitteraturen
som är verkligheten. Genom att läsa fiktion blir du bättre förberedd för allt
du konfronteras med i framtiden.
En
som håller med är James Wood, i sin senaste bok Så nära livet man kan komma. Wood är något så ovanligt som en
litteraturkritiker som har blivit kändis – åtminstone i den litterära världen.
Där är han en lika självklar referens som romanförfattarna Franzen, Ford,
Foster Wallace och allt vad de heter.
Wood
menar med emfas att skönlitteratur inte är någon verklighetsflykt. Tvärtom är
den en metod för att förstärka närheten till verkligheten, och ett sätt att gå
utom sig själv och sina egna erfarenheter.
Det
här är alltså en bok om livet. Jag har läst ett par av Woods andra essäböcker
på engelska (det här är den första som översätts), och hans idé är egentligen
ganska enkel. Han är ingen anhängare av tillspetsade teorier, utan han utgår
från själva upplevelsen i att läsa.
För
så enkelt är det ju. Att läsa: det räcker som argument. Wood är en bra läsare,
som fungerar mer som en förmedlare än som en kritiker. Hans inspiration är
också hämtad från andra starka läsare, och han har mycket att lära ut.
Vad
då lära ut? Lära sig läsa, det gör man väl som barn? Nja, om det är något vi
håller på att mista är det väl den där förmågan att läsa och förstå – om du vill ifrågasätta hänvisar
jag till den kommande PISA-undersökningen som presenteras i december.
Läsinlärning är en pågående process.
Woods
bok är strukturerad utifrån fyra teser kring skönlitteraturen. Från
inledningens djärva och småfarliga tanke om romanen som religion, via
noggrannheten i iakttagelsen, via förmågan att värdera, till hemlöshetskänslan
i postkolonial litteratur.
I
den här boken förmedlas den läsningens oerhörda rikedom som ingen Lars Melin i
världen kan trolla bort. I korta tillbakablickar ges en bild av den unge Woods
upptäckter av litteraturen som litet barn i den engelska hålan Durham. Men
främst ger han prov på insiktsfull läsning.
Det
som urskiljer en författare är stilen. Wood exemplifierar med bland andra Anton
Tjechov, Penelope Fitzgerald och Thomas De Quincey. Men visar också hur
Virginia Woolfs essäistiska stil vässades av de anonyma artiklarna i Times
Literary Supplement; anonymiteten tvingade fram det egenartade, som hon
sedermera tog med sig in i romanerna.
Wood
skriver själv vackert, och det är en ren fröjd att läsa hans prosa. Den är
samtidigt helt anspråkslös. Utan att någonsin underskatta läsaren blir hans
tilltal aldrig förenklat, men inte heller invecklat. Det här är en bok att
rådbråka och utnyttja, och av intresse för alla som känner behov av att förstå
den skrivna världen en aning bättre.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 27/10 2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.