Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

1 juni 2015

Bernur recenserar fler böcker 2015 än 2007


Jag läser Lina Samuelssons text i dagens DN, om hur dagstidningarnas litteraturrecensioner blivit färre sedan 2006. Hon har undersökt tolv dagstidningar under mars månad de aktuella åren, och resultatet kallas ”slående”, men jag skulle nog säga nedslående, med 97 unika recensioner 2006 som har blivit 39 stycken 2015.

Då går jag till min egen blogg och jämför. Jag kan inte kontrollera mars 2006, för då hade jag inte startat. Men jag väljer mars 2007, och jämför med mars 2015. Den aktuella veckan, 2-8 mars, recenserade jag 2007 2 böcker, och i år 2015 5 böcker. Inte så imponerande, även om det råkar vara lika många som Svd. Om jag tar hela månaden i anspråk blir det för 2007 10 böcker och för i år 2015 16 böcker. Jag recenserar i alla fall fler böcker i år än 2007.

Av de 10 böckerna 2007 var 7 svenska och 3 utländska, 2 var poesi och 8 var prosa. Av de 16 böckerna 2015 var 10 svenska och 6 utländska, 5 var poesi och 11 var prosa.

Slut på sifferexercisen. Nu ska jag läsa.

2 kommentarer:

  1. Men det kan nog vara lite farligt att välja en slumpvis vald vecka på året (i detta fall i mars). I princip kan ju de förändringar man finner bero på att förlagens utgivning har ändrat mönster, vilket de säkert har gjort!

    SvaraRadera
  2. Exakt. Några av tidningarnas redaktörer påpekade också detta, att det behövs ett större urval (en månad, kanske, som jag valde). Annars är ju januari och augusti-september förmodligen bättre månader att jämföra med, för då ges det ut fler böcker än i mars.

    SvaraRadera