I
december 2012 kom den första delen i förlaget Vespers serie essäer, Ulf I.
Erikssons Ett liv efter födelsen. Och
redan nu en andra bok! Det är Robert Musils Om
dumheten, översatt av Henrik Sundberg.
Det var
med stor glädje jag läste Eriksson, inte minst eftersom essän är en så
eftersatt genre på svenska. Formatet på dessa böcker är dessutom smått
idealiskt, då det går att läsa dem i en handvändning, och återkomma till dem
vid behov. Och vad är väl tre år i sammanhanget, då Musils essä faktiskt skrevs
redan 1937? Mest känd för den smått skräckinjagande romansviten Mannen utan egenskaper torde denna
lättillgängligare text kunna utgöra vägvisare in i det större verket.
Två saker
tänker jag på medan jag läser. Dels Gustave Flauberts sublima bok Den eviga dumheten: berättelsen om Bouvard
och Pécuchet, och dels Amos Oz lite löjliga skrift Hur man botar en fanatiker. Dessa två parametrar inom detta område.
Där Flaubert alltså i Oscar Wildes anda föreslår dumheten som det värsta
brottet av alla blir Oz väl nitisk och enkel med humorn som botemedel mot den
dumma fanatismen.
Musil skriver
mångtydigt, och då kan det tyckas en välsignelse att vi som lever i cyklopernas
land får ta del av något som kan göra oss lite mindre enögda. Ja, han skriver
rentav med en ironi som är så vässad att den förmår skära rätt in i vår egen
samtid, oavsett om vi delar Knausgårds uppfattning om oss som cykloper. En bra
essä ska ju utmana (vane)tänkandet, få tillvaron att svikta, och ge ett nytt
perspektiv på sakerna.
Utifrån
en av Hegels elever, sedermera professorn Erdmanns essä i liknande ärende
arbetar sig Musil i cirkelrörelse kring sitt ämne. Tvärsäkerheten skojar han
bort, och skriver med en direkthet som är högst inspirerande. Som Byron
utryckte det: ”Fools are my theme, let satire be my song”. Och Musil trivs bra
med satiren, den som frodas av indidgnationen. Då kan han vrida kniven i så
många riktningar att den också pekar mot dig som läser hans text nu, 2015.
Hur
mycket självdistans har du? Om det är något som utgör hans försvar mot dumheten
så är det något åt det hållet: anspråkslöshet. För om fåfänga är dumhetens
bundsförvant, då är det lätt att fly undan och bli självironisk – men liksom
fallet är med ödmjukheten är inget enklare än att agera ut den falska
självironin. Att medvetet skratta ut sig själv avväpnar all kritik. Då är
Jantelagen det som väntar oss, om vi visar för mycket anspråkslöshet. Lite mer
kaxighet skadar inte.
Musil
anger då en medelväg som idealet, att varken hylla eller klaga i övermått. Om
tillfället gör tjuven så är det situationen som gör dumheten: det vill säga,
att det alltid finns sammanhang där vi är fisken i vattnet och ett annat
sammanhang där vi kippar efter andan, dum som en infångad fisk.
Det finns
som sagt en undertryckt indignation i Musils essä, som torde härröra sig från
tidsandan i det österrikiska 30-talet, där dumheten verkligen hade börjat visa
sitt fula tryne. Men det blir då en påminnelse om våra evinnerliga
överenskommelser, vår benägenhet att välja konsensus före konflikt, lösning
före upplösning, och lugnet före stormen. Om vi nu är cykloper gäller det att
göra bästa möjliga av den syn vi har. Överenskommelser är ett godtycke som har
cementerats – förstenats, kan man säga. Många av våra invanda föreställningar
är dumma.
Som det
här att man ska gilla barn. Barn är ju korkade, smutsiga, ouppfostrade,
skrikiga, ocharmiga, gnälliga … Men sådant låter sig inte sägas, om du inte
först gör dig till Leif GW Persson, som kan säga sådant om sina egna barnbarn
och komma undan med det för att han är den han är.
Vi ska
pusha oss vidare, och det innebär att ge sig in i något där du riskerar att se
dum ut. Att uttala sig om saker du inte är helt insatt i. Musil blir
förebildlig i sin strävan mot förändringen. Han är i sin text bitter, elak,
förtvivlad inför sin dumma dumma och fanatiska omvärld – uppgiven, men
samtidigt paradoxalt hoppfull, i ett slags absurt hopp. Då kan han vara på
samma gång milt överseende och ivrigt ifrågasättande. Han erbjuder kritik av
ett nytt slag: ett fördömande som förstår.
Bo
Isenberg har skrivit ett fint efterord – jag har förstått att jag tillhör en
minoritet som läser efterord, men om det får mig att se dum ut tar jag gärna
den risken. Isenberg gör en viktig distinktion, utifrån Musils syn på
människan: ”Människan ändrar sig, men ändrar inte sig”. Nog ser vi exempel på sådant lite varstans.
Och nog
är det fint med den här serien, om än det bara blivit två ynka böcker hittills.
En önskar mer än gärna en fortsättning. Förhoppningsvis kan det bli något som
liknar Penguins serie ”Great Ideas”, med böcker i liknande format, just essäer,
men hellre med mindre slagsida åt det anglosaxiska.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.