Jag føler mig gammel
Jag
føler mig gammel. Inderst inde. Jeg
intresserer
mig ikke for noget. Aviser,
bøger,
film, musik. Det hele er for-
bi, og
jeg er gammel og grå og u-
intresseret.
Det er det, det holder
én i
live: nysgerrigheden og vide-
begærligheden.
Jeg ønsker ikke at vide
noget,
jeg føler ingen nysgerrighed over
for
noget som helst. Jeg glemmer alt, straks jeg
har
fået det at vide. Jeg føler mig gammel
og grå.
Udbrændt. Trist. Håbløs. Jeg aner
ikke,
hvad jeg skal gøre af mig selv. Et gammelt,
udbrændt,
gammelt og trist skrog, der ikke
interesserer
sig for noget som helst.
En van
läsare har nog inga problem att identifiera detta som en sonett. Men
du hinner bara yttra ordet förrän första invändningen ska infinna
sig. Så här djävla slappt får väl inte sonetter skrivas! Det här
är ju prosa!
Ja,
säger danske poeten Pablo Llambías med sin nya bok Hundstein
(Gyldendal), det här är verkligen prosa som övergår i sonetter,
orimmade sonetter skrivna i dagboksform, eller om det är tvärtom
dagböcker skrivna som sonetter. Liksom i föregående bok, Monte
Lema (2011), är det överdådet som
präglar innehållet. Cirka 400 sonetter: i mastigaste laget?
Om
det är något som kännetecknar den moderna skandinaviska
litteraturen är det väl de stora anspråken, ett skrivande som
vetter åt vanvettet och storhetsvansinnet. Svenska diktsamlingar ter
sig allt mer gigantiska till sidantal, och norrmannen Knausgårds Min
kamp-projekt blev ju monumental. Och så
har vi Llambías, som utttryckligen tar in Knausgård i diskussionen,
skriver i en slags dialog med honom.
Omslaget
upplyser att Hundstein
handlar om konst, ångest och kärlek.
Fair enough, säger jag då. Till
kärleken och konsten finns hela tiden skuggan av ett tvivel: det
enda som är tveklöst är ångesten.
Det är
Llambías tolfte bok, och det känns utomordentligt befriande att
läsa utan förutfattade meningar, att endast gå på ett fotografi
(en välsminkad herre), men helt sakna referensramar i form av
recensionssrubriker, konsensustäcket som lägger sig över all
bekant inhemsk litteratur.
Diktjaget
är rektor på en författarskola, han har ett avslutat förhållande
med L och ett pågående med T, tjugo år yngre. Han våndas:
ålderskrisar, äter mediciner, läser, lyssnar på Rihanna, röker,
pratar med sönerna (när de inte barrikaderar sig på sina rum med
datorspel). Psykosen är alltid nära förestående. Men mest handlar
det om själva skrivandet av sonetterna – ett projekt som han vill
ta till tusentalet, och då vill jag lite försynt anmärka att det
kanske inte är helt nödvändigt att gå så långt …
Å
andra sidan: något händer när antalet ökar, när sonett läggs
till sonett, när berättelsen rör sig vidare djupare in i själsliga
plågor och vardaglig ångest. Onekligen är det också spännande
när han låter matrecept och citat av Marguerite Duras bli sonetter,
och när han går till sjukgymnasten och får behandling för att han
har räknat stavelser för mycket.
Och det
är inte alls sant att Llambías är konsekvent i sitt
vardagsältande, utan här finns en del fina exempel på ett precist
bildspråk: ”Mine tanker er uden filter. Jeg er flyvende.” Och
ofiltrerat rör sig tankarna mot allt intimare sfärer, mot det allra
privataste. Ett av problemen för bekännelselitteraturen är väl
att den måste upprätta ett kontrakt med läsaren, ett löfte att
det som bekänns ska vara tillräckligt kittlande – till sist blir
då även tillkortakommandena en slags prestationer.
Givetvis
finns här också några berättigade funderingar kring
bekännelselitteraturen, vad den har för värde och plats i den
litterära diskursen, och skapar så en bok som utmanar våra
föreställningar om vad litteratur är. Som bekant: att skriva
innebär att bli någon i andras ögon – på gott och ont, och den
som inte tål det onda förtjänar inte det goda.
Det
syns mig att Llambías är medveten om riskerna: åtminstone är
riskerna tidigt inskrivna i projektet, att han ständigt diskuterar
med framför allt L, och låter boken bli ett arbete som behandlar
integritetsfrågor, både den egna integriteten och andras. Han
tenderar ibland att låta lite som en neurotisk kverulant, så som
Woody Allen gärna lät i sina något äldre filmer: om det uppfattas
som störande eller humoristiskt är en fråga om tycke och smak. Jag
var ett stort fan av den gamle Allen, och det räcker för att
Llambías märkliga och smått hypokondriska bok ska vinna över mig.
Björn, just den här boken skickade jag till dig igår! Nå, du får ha den ena som bokstöd, den väger ju rätt mycket! God helg från Thomas
SvaraRaderaOj, ja ... Det var recensionsdatum igår, jag fick den i torsdags, men blev inte färdig med den förrän sent igår; jag tror Gyldendal tycker det är ok om den här texten kom in en dag för sent! En rätt ovanlig bok är det, även om den påminner om Knausgårds projekt.
SvaraRaderaBjörn, har sänt dig ett mail om den danska poesin.
SvaraRadera"...så som Woody Allen gärna lät i sina något äldre filmer..." Är Woody Allen död, tänkte jag.
SvaraRaderaUrsäkta sidospåret, men jag kan inte låta bli att nu fundera över detta med tempus. Vilket förflutet tempus skulle passa här om man ville låta WA framstå som levande? "Framstå som" gör visst också att han verkar död...
Nä, det var ju helt meningen, jag tycker att med få undantag gjorde WA sina allra bästa filmer innan tidigt 90-tal. Så det är mer en fråga om att han inte är angelägen längre, eller snarare att den här boken till sitt temperament påminner om WAs filmer från den tiden - kanske till och mer det än om Knausgård. Fast det får man väl inte säga i det här landet!
SvaraRaderaTack. Fast nu måste jag fråga något annat: Vad betyder den sista meningen i din senaste kommentar? Varför skulle det ogillas? (Jag är inte ironisk eller något annat "orakt".)
SvaraRaderaJaha! Jag tänkte nog bara på att det har blivit obligatoriskt att hela tiden referera till Knausgård, så jag tänkte testa nåt nytt, att se om det går att hitta en parallell hos kanske Woody Allen.
SvaraRadera