Horace Engdahls nya samling aforismer
levererar dåligt vädrade åsikter, ämnade att provocera överkänsliga läsare. Det
är ett försvarstal med diffusa argument och oskarp stilkänsla.
Vad gör en
kulturman efter att ha lidit ett svårt nederlag, så som Horace Engdahl fick
löpa gatlopp i pressen efter att ha tagit Jean-Claude Arnault i försvar, även
efter att denne dömts för våldtäkter? Slickar han såren, månne? Eller gör han
en pudel?
Hans bok De obekymrade kan delvis läsas som ett
försvarstal. Här lägger han ut orden om #metoo, som provokativt nog kallas ”en
tortyr med trycksvärta i stället för med vatten.” Han fortsätter försvara sin
kompis Arnault, med allt mer utmattade argument. Som läsare hamnar du onekligen
i en gisslansituation. Om du inte gillar boken riskerar du att stämplas som
bigott, eftersom han hela tiden ägnar sig åt att hylla frispråkigheten, i en
slags trotsig version av den slitna frasen ”men så får man väl inte säga i det
här landet”.
Som försvarstal är
det undermåligt, och det må så vara. Värre ändå är att den är så oskickligt
skriven. Engdahl har, inte bara i sina tre tidigare samlingar aforismer utan
generellt som kritiker, varit djärv, spirituell och välformulerad. Här är det
som att han förblindats av driften att utmana sina belackare. Tyvärr ger han
dem hink efter hink med vatten på deras kvarn, och låser fast sig vid allt mer
unkna värderingar.
Här uppfinner han
ett alter ego som döps till Mahuro, en sanningssägare och – tja, man kunde nog
ha kallat honom vivör en gång i tiden. Vi har väl alla träffat någon sådan, en
klasskamrat, en jobbarkompis, en bekant, som varit begåvad och snillrik – men
ack så låst i sin idévärld, med minimal öppenhet för nya intryck.
Engdahl är i viss
mån förutsägbar (gissa om han tjatar om Stendhal och Goethe), men överraskar också
lite när han skriver om Elvis Presley och Billy the Kid. Han påminner sig att
kvinnor jämfört honom med Sankt Sebastian, och får anledning att återkomma till
detta helgon, genomborrad av de orättfärdiga pilar som alltid ledsagar
renässansmålningarna av honom.
För lite drygt
hundra år sedan löpte Oscar Wilde ett orättmätigt gatlopp i brittisk press, och
satt även i fängelse i två år. Hans revansch var skriften ”De profundis”, en av
de starkast gripande bekännande texter som går att läsa. Den är fylld av modig
självrannsakan: ”det man har gjort i sin hemliga kammare måste man en gång ropa
ut från hustaken.” Hans budskap är att vi måste vara ödmjuka.
Nu är inte
ödmjukhet Engdahls ärende, långt ifrån. Att läsa hans tirader blir en påminnelse
om hur mycket han må dela Strindbergs temperament men saknar dennes förmåga att
balansera giftet med fyndig stilkänsla. I stället serveras vi banaliteter av
det här slaget: ”Hur känner man då igen en fri ande? Det är någon som resonerar
utan att bry sig om att få rätt.”
I rättvisans namn
avslutas hela den här försumbara boken med en oväntat fin betraktelse, den
något längre texten ”Tacksamheten”. Här förklaras hur barn blir till, nämligen
genom att änglar presenterar deras kommande liv och endast ger de barn som
verkligen önskar att födas tillträde till livet. Engdahl kopplar denna
upplevelse till den tacksamhet man som människa kan känna inför starka
konstnärliga upplevelser. Trist att hans egen bok så sällan når upp till den
tacksamhetskänslan hos läsaren.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 25/5 2019)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.