När man går in på spotify
för att titta på antalet lyssnare för Vasas flora och fauna får man en smärre
chock. Alla jag känner som på något sätt jobbar med kultur – och det är typ
alla jag känner – lyssnar på dem, så jag hade föreställt mig att de skulle ha
en enorm lyssnarskara. Men siffran är 19 000 – eller 4 000 färre lyssnare än det
insomnade 80-talsfenomenet Trance Dance.
Å andra sidan är
det den typen av nederlag som är typiska för bandets texter, skrivna av Mattias
Björkas. Pessimistiska betraktelser, förluster, kärlekssorger. Nu har dessa sångtexter
samlats i en bok, Atlas, 22 stycken
allt som allt, tillsammans med lika många mini-essäer av Björkas, och lika
många fotografier av Thomas Ekström. Prosatexterna hör inte riktigt ihop med
sångtexterna, och inte fotografierna heller, men det är avsiktligt. Boken är
tryckt som en gammaldags bilatlas, alltså de kartböcker som man alltid hittade
i handskfacket i bilar innan GPS:en gjorde dem obsoleta. Passande, då så många
låtar handlar om att åka bil.
Men varför inte
börja med den sorgliga epilogen, som förkunnar att Iiris Viljanen inte har med
boken att göra, och inte heller har godkänt noteringen av den musik hon
bidragit med. Det förblir ouppklarat hur hon strax efter att debutskivan ”Släkt
med Lotta Svärd” var klar lämnade bandet. Nu ska genast sägas att ingen skugga
ska falla över Tina Kärkinen, som ersatte som sångerska, men det finns mindre
av kreativ antagonism på uppföljaren ”Veneziansk afton”. I en intervju i
tidskriften Presens (2/16) avslöjar Björkas att låten ”Prisma” skrevs för att ”se
om hon skulle gå med på att uppkalla en låt efter det där varuhuset.”
Vad är då grejen
med de här texterna? Det är lätt att se hur Björkas är intresserad av att
berätta historier. Egentligen har han mer gemensamt med Bruce Springsteen än förväntade
indie-förebilder, som Morrissey eller Mattias Alkberg. Om inte annat blir man
ju varse av antalet streams på spotify att Vasas flora och fauna är ett
indie-band. Jag skulle säga att Björkas är den bästa textförfattaren på svenska
sedan Olle Ljungström. Men medan Ljungström, liksom Thåström, satsar alla sina
hästar på den enskilda raden, briljanta oneliners (vem kan komma på något
bättre än ”Mitt hjärtas röst, kan nog vara ostämt ibland / Instängd i
ett bröst, en ambassad som saknar sitt land”?), berättar Björkas små
novellartade historier i sina texter. Dock med samma känsla för det enskilda,
finurliga aforismer som ”Man har knappast levt om man inte har en prick i nåt
register när man dör”.
Dessa rapporter från slyngeltillvaron framförs med en slags
liknöjdhet som man måste kallas norrländsk, oavsett om man kallar den
österbottnisk. Eller så här: jag har bott i Småland nu i 20 år, men fortfarande
bemöts jag av samma förfärande reaktion när jag säger vissa saker: ”Du är så
himla deppig … så dyster … så negativ …” Reaktioner som jag aldrig fick när jag
sa exakt samma saker i Umeå.
Parentetiskt kan jag tillfoga att jag nog var en av de första svenskar som hörde Vasas flora och fauna. I augusti 2012 skrev jag en krönika om Norrland, och tipsades av Sven-Erik Klinkmann om den första spelningen Björkas och Viljanen gjorde samma sommar.
Givetvis förstärks intrycket genom den avmätta sångstilen,
speciellt då på ”Släkt med Lotta Svärd”, bandets första skiva, och ännu mer
speciellt i kombination med Iiris Viljanens skarpa frasering. Det slår mig när
jag nu läser texterna för första gången att texterna till den här skivan är mer
bekanta – inte bara för att jag har lyssnat på den skivan fler gånger än den
andra, ”Veneziansk afton”. Texterna där är vagare, har inte samma balans mellan
det interna och det allmänna, och handlar inte lika mycket om mitt liv.
I tryckt form förminskas de dialektala vändningarna, som
dock finns kvar när noterna redovisas. Inte minst märks det i ”Gudförälder”:
”Jag fick nåt jobb och gled väl ifrån er / Så jag tror det
var i början av april / Jag fick ett SMS, jag och 300 till”, som kan jämföras
med: ”ja fick nå jobb å gled väl ifrån er. Så ja tror de va i början av april
fick ett SMS, jag å tri-hundra till”, eller ”jag tog er på jorden / hon hade
väl fått tillräckligt redan?” med ”ja to er på orden. Hon ha väl fått
tiräckligt ren?”
Det är lockande att citera lite här och där, men hela
poängen är att man får orientera sig själv i denna atlas, denna kartläggning av
Vasas flora och fauna. Mitt intryck är också att man skapar sina egna
favoriter. Det är också, som sagt, svårt att hitta någon som kommer i närheten
av att skriva lika starka sångtexter på svenska. Silvana Imam kanske i några av
sina första låtar, och förvisso, Mattias Alkberg då.
Humorn och vemodet är lika starkt i de här texterna. Prosatexterna
blir mindre berättande, utan liknar mer lite spontana betraktelser kring
civiltjänst, könsroller, manligheten, att åka moped, att gråta, systrarna Graaf
(med typ 9 000 fler streams på spotify!). Och fotona av det övergivna nöjesfältet
Waslandia bidrar till förståelsen för bandets säregna estetik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.