Ämnet
är större än personerna i Andrej Platonovs massiva roman Tjevengur från 1928. Länge brottas jag med individer som helt
tappas bort i denna krönika om provinsstaden Tjevengur, i synnerhet den unge
Sasha, den godtrogne unge bolsjeviken som ständigt förvägras bli den
huvudperson jag inbillade mig att han skulle vara. Men det går också att läsa
det här som en sovjetisk Middlemarch, där George Eliot på 1800-talet så att
säga uppfann såpoperan med sin rundmålning av engelsk landsbygd. Den politiska
såpoperan, kanske ska tilläggas.
Platonov
har ju också ett politiskt ärende, kring kollektivet, människans relation till
maskinerna, och hur vi nyttjar och utnyttjar varandra. Hans roman är både
burdus och uppsluppen, där han arbetar lika hårt med ironins distans som
medkänslans närgångenhet. Jag läser den som en mångstämmig pikaresk, full av
perspektivbyten och även en del magisk realism. Det finns en hetsighet i Platonovs
stil, en rastlöshet som underlättar läsningen av denna länge åsidosatta roman.
(Också
publicerad i Vi 12/16)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.