Den
nya antologin från Smålands författarsällskap samlar tjugosju reseberättelser.
De hade mått bra av att lämna sina självbiografiska inkörda spår och satsat mer
på fiktion.
Småland
är vackert, läser jag i den nyutkomna antologin Resa i Småland. Smålands författarsällskap har samlat tjugosju
berättelser med resan som gemensamt motiv. Åtskilliga skildringar av det vackra
landskapet och den trolska naturen senare känner jag mig lite vimmelkantig.
Är
inte definitionen av vad som är vackert beroende av dina barndomsminnen? Minnet
som dessutom är en nostalgisk egoist som vill ha ensamrätt på dina
skönhetsupplevelser. Å andra sidan finns i den här boken några inflyttade
smålänningar, som i vuxen ålder också förtrollas av just det vackra.
Är
Småland ett landskap utan identitet? Medan du knappt kan knacka på en stugdörr
i Västerbotten utan att träffa en ”berättare” kännetecknas författarna i det
här småländska sällskapet mer av att vara ute i andra ärenden än att dupera med
skrönor och omvälvande historier. Här konstateras det självklara i stället för
att försöka gestalta en verklighet.
Debutantologier
skrivna av unga författaraspiranter präglas av en iver att visa vad de går för,
något som ofta kan ge ett ansträngt intryck. De tjugosju bidragsgivarna i den
här boken har mer inrättat sig i en godan ro-mentalitet, och det kan ge ett
intryck av att de inte har ansträngt sig alls.
Det
är också ett äldre garde som har formerat sig, där väl egentligen endast Jonna
Fries (född 1981) kan kallas relativt ung. De flesta är rutinerade skribenter som
oftast skriver prosa. De poetiska undantagen är inte av det oförglömliga
slaget, med undantag för Peter Hultsberg, som visar känsla för både språk och
rytm.
De
uppenbart självbiografiska novellerna dominerar. Det kan röra sig om en tjej i
en vit jacka som Martin Wänerholms berättarjag fantiserar kring på en tågresa,
eller Carin Rickardssons cyklande och bilturer genom det vackra småländska
landskapet. Ingen av dem kan kallas färdig litteratur, utan liknar
skrivövningar.
Men
här finns också en del essäliknande texter om det tynande glasriket, samt
Roberth Johanssons fina text om hur ”O store Gud” hittade från Mönsterås fram
till USA och blev en av världens mest spelade andliga sånger. Goy Persson
berättar några spridda minnen från sin tid som general för Nässjö
poesifestival.
Nu
hör det väl till sakens natur att en bok av det här slaget blir i spretigaste
laget. Hade jag varit redaktör hade jag gjort två saker. För det första
korrekturläst noggrannare, så att inte inkonsekvent användande av ”de” och
”dom” använts i samma text, liksom tagit några av skribenterna i örat för att
de inte lärt sig skillnaden mellan ”var” och ”vart”.
För
det andra hade jag nog också bett skribenterna vara mer osentimentala med sina
minnen. Ibland överskattar du allmänintresset för dina erfarenheter, helt
enkelt. Inte för att det är något fel på din verklighet, men en läsare har
begränsat tålamod med att lyssna till dina konstateranden att naturen är
förtrollande eller att du som åttaåring tjusades av speglarna på damrummet i
Stora hotellet i Jönköping.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 12/11 2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.