Det
är mitten av 90-talet, vi går på bio och ser storfilmen Den engelske patienten. Det är verkligen en stor storfilm, som
bygger på Michael Ondaatjes roman, fast det verkar ingen i den smockfulla
salongen bry sig om, för de är nog mer fokuserade på skådisarna. Jag tror det
är en bra film – alltså ingen sensationell film, men välgjord på alla plan, och
när rollfiguren som Ralph Fiennes spelar (den engelske patienten?) bär den döda
rollfiguren som Kristin Scott Thomas spelar gråter alla omkring mig. Diskret
men ändå tydligt. Jag gråter inte. Tänker bara att jag måste vara ett cyniskt
monster. Sedan när vi kommer hem ser jag en notis på text-tv (det här var på
mitten av 90-talet) att en liten pojke som varit försvunnen har hittats död,
och då gråter jag.
Barn
som dör, det är ju helt naturvidrigt. Anna Winberg har skrivit en roman om
detta, Jungfruön, och hon ger ut sina
två första böcker i år, då den första kom i april och har den
allitterationsklingande titeln Vaknätter
och verklighetskaos i Vasastan, och verkar vara en annan sorts genrebok
(feel good, månne). Med Jungfruön har
hon skrivit den arketypiska debuten, och jag misstänker att den är tillkommen
som en sådan.
På
ön Blå Jungfrun utanför Öland åker en familj med två barn. Den trettonåriga
dottern Annike blir kvar på ön – hur det går till är inte helt klart, men det
antyds att föräldrarna helt sonika glömmer kvar henne, och när de får färjan
att återvända är hon borta. Några dagar senare återfinns en huvtröja och en
walkman. Medan föräldrarna ignorerar saknaden blir brodern Martin, ett par år
äldre, helt uppslukad av Annika. Varför? Medan hon levde lärde han aldrig känna
henne – eller kanske just därför, att han sörjer inte det de hade utan det de
hade kunnat ha.
Nu
ropar hon på brodern, eller det är så han uppfattar det. Nu har åren gått, han
är 37, och all tid går åt till att organisera sorgen. Den sorg han menar att
föräldrarna förnekar, fast mamman sedan dess aktivt undviker kontakt med
vatten, och pappan går i terapi. Vad vet sonen om deras innersta? Kanske hans
anklagelse är grundlös, eller snarare: det är mer än troligt att den är
grundlös, att han underskattar deras känslor, kanske att han vill ha monopol
över Annikas försvinnande. Vi sörjer på olika sätt, och det han uppfattar som
att de har städat bort Annika bottnar i helt andra känslor. Glömska är också
ett sätt att hantera det ohanterbara – överhuvudtaget är andra människor dåligt
insatta i vad föräldrar känner för sina barn.
Att
något inte är som det ska med Annika, det blir vi varse tidigt, i denna korta
bok (knappt hundra sidor), som lägger sekvenser efter varandra inte i
kronologisk följd utan mer intill varandra, överlappande. Det ovanliga med
Winbergs berättelse är hur hon låter oss följa Annikas öde inifrån: de flesta
författare nöjer sig med att återge de drabbades version. Inte för att vi
därmed får veta mer, utöver att ön har en dragningskraft, att det är ön som vill att speciellt kvinnor ska drunkna i
dess närhet. Där samlas dessa döda flickor och unga kvinnor, som spöken. Dödens
ö, helt enkelt.
Myt
eller skrock, men man ska undvika att ta med sig något från Blå Jungfrun, allra
helst stenar ska lämnas kvar. Det lär ge otur. Sådant kan man skratta åt –
tills man upptäcker att om det är något man inte behöver mer så är det väl
otur.
Winberg
funderar, ger stadga åt de abstrakta känslorna, och skriver känsligt om sorgens
olika sätt att manifestera sig på. Tomheten hos Martin är drabbande. Och det är
lämpligt att visa hur sorgen visar sig i glimtar, men alltid närvarande, som en
otänd lampa. I den mån det finns saker som lämnas ouppklarat är det väl något
som speglar livet, att vi sällan ges tillträde till de absoluta sanningarna. I
synnerhet inte när något avgörande sker, som här. Hon visar också hur sorgen
förtär och förstör Martin.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.