Andrzej
Tichýs nya roman är betydligt mer lättläst än hans tidigare, utan att göra
avkall på hans konsekventa estetik. Det är en oavbrutet fängslande berättelse
om det samtida Sverige.
Den
experimentella romanen har inget gott rykte i Sverige. Det är synd, för där
ryms alternativ till de konventionellt skrivna romanerna. Andrzej Tichý har
sedan debuten med Sex liter luft 2005
format ett av de mest konsekventa nya författarskapen på svenska, vid sidan av
Lotta Lotass och Sara Stridsberg.
I
den nya romanen Eländet följer vi en
ung cellist i Malmö. Han möter en hemlös man, och ur mötet väller minnen från
ett tidigare liv, mindre städat än det nuvarande. Identifikationen väcker liv i
en associationsrik prosa, där erfarenheterna hakar i varandra, så att man
tappar kontrollen över var en människas identitet går.
Det
är så skickligt gjort att du aldrig ifrågasätter eller tvivlar på uppsåtet. Det
elände som skildras kan erinra om det själens svartaste mörker som Birgitta
Trotzig framkallade i sina romaner. Hos Tichý saknas nåden och förlösningen som
glimtar till även i hennes dystraste romaner. Han rör sig snarare mot
upplösningen.
Småkriminalitet,
droghandel, graffiti, blodstänkta skor och svullna knogar – allt uttryckt på
ett språk som lägger sig långt ifrån den typiska skönlitterära prosan. Och där
blir Tichýs bidrag så viktigt, genom att det experimentella inte finns i några
krystade språklekar.
Det
är en stabiliserad men aldrig koagulerad prosa. Tichý kommer nog aldrig att bli
någon publikfriande författare, men jag tycker att det finns mer öppning och
mer direkt tilltal nu än i exempelvis de tunga romanerna Fält och Kairos. Där
fanns det något som hejdade min inlevelse, kanske en tyngd i själva språket.
Här
skriver han mer vardagligt, och alltså olitterärt. Berättelsen går rätt in i
mig, och det gör inget att den blir allt lösare i konturerna, när gränsen
mellan de olika rösterna blir allt mer svårare att upptäcka. Här fungerar
upplösningen som ett estetiskt ideal.
Den
monolog du tror dig läsa ersätts av en polyfon – alltså mångstämmig – och
samtalande roman. Det är knappt jag vill säga att jag har läst Tichýs nya
roman: snarare har jag lagt örat mot texten och avlyssnat den. Den är också
diskret tonsatt av Patti Smith och Can, samt diverse hiphop. Eftersom
huvudpersonen är musiker är det lätt att uppfatta Tichýs stil som ren musik –
ett suggestivt fängslande tonfall som låter lika fett som Massive Attacks bästa
låtar.
Minnet
blir den våg som inte kan hejdas, och smärtan blir det som ger livet ett nytt
innehåll. Att säga att berättelsen ger livet mening är att säga för mycket, men
det är definitivt en stark och bestående känsla som förmedlas genom hela den
här intensiva och starkt fokuserade romanen.
Det
bästa av allt, till sist, är att det alltså är en experimentell roman som
aldrig är svårläst. Genom de åtta sektionerna, som i äkta Thomas Bernhard-anda
ignorerar styckeindelningen, drivs intresset framåt och fortsätter generera
aktuella insikter om det liv vi lever just nu.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 19/8 2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.