Tredje
delen av Lars Noréns dagböcker ger oss ånyo tillträde till hans inre värld.
Tack vare en stilist i högform blir läsningen både intressant och
njutningsfull.
Att
hävda att Lars Noréns dagböcker är ett ojämförligt litterärt projekt är en
underdrift. Sedan dess första del publicerades 2008 som en flera kilo tung
blixt från en klar himmel har vi kunnat läsa nästan 5000 sidor som tar oss rätt
in i dramatikerns hjärna.
Med
förbehållet att denna del borde heta ”En före detta dramatikers dagbok”, för nu
arbetar han inte längre som regissör. Han drar sig också nästan helt undan
offentligheten. Tillvaron består nästan uteslutande av att han läser filosofen
Heidegger och träffar yngsta dottern Sasha.
Men
hallå, det låter ju hur tråkigt som helst? Nä, för underligt nog är det oerhört
fascinerande att läsa den här boken. Delvis därför att Norén skriver med en
stilistisk skärpa som är så klar och lysande att man nästan tappar andan.
Delvis också därför att det blir intressant att just ta det där klivet in i
hans huvud – hjärnforskare borde läsa och studera hur associationsbanorna
fungerar.
Till
skillnad från Karl Ove Knausgårds nästan lika omfattande svit ”Min kamp” saknar
Norén tillbakablickar. Han är helt uppslukad av att fånga nuet, och skildrar
allt medan det händer, med en exakthet som är helt häpnadsväckande. Här finns
lärdomar i att vässa den egna uppmärksamheten – så här förbluffande rik kan
vardagen vara!
Även
utan dessa dagböcker har 2000-talets Lars Norén varit en produktiv författare,
med ett fyrtiotal pjäser, och på senare år prosaböcker, fragment och en
återkomst till poesin med försommarens Stoft.
Några av dessa böcker diskuterar han i dagboken, och det ger unika inblickar i
en författarverkstad. Som handbok i skrivandets konst är det nödvändig läsning.
Han
fortsätter promenera i Stockholm, gör sina besök på Hedengrens och Rönnells,
bråkar med Sashas mamma A och när en loj förälskelse i F. Ibland intervjuas han
av Mikael van Reis. Dessa samtal ger Norén nya insikter i de egna texterna, och
ger nya nycklar till en förståelse av hans tidigare verk.
När
den första klumpen damp ned fick den mest uppmärksamhet för sina hätska utbrott
mot kulturpersonligheter. Proportionerligt var det ändå en försvinnande liten
del av textmassan som innehöll sådana attacker. Nog är han fortfarande sur på
nästan alla som skriver i Dagens Nyheter, men det är som om ett slags
försoningens ljus nu sveper över hans åsikter.
Ofta
är det ren njutning att vila i hans betraktelser. Han rannsakar sitt skrivande,
men förblir rätt förtegen kring sitt liv. Han bevarar integriteten, och låter
oss inte komma riktigt in på livet, och det är jag i ärlighetens namn tacksam
för.
Mer
tacksam är jag då för det generösa i detta vanvettiga projekt. Det är otympligt
att läsa 1600 sidor (förlagets angivelse: boken är som vanligt frustrerande nog
opaginerad), men jag tilltalas av det otidsenliga. Det är som om den implicit
frågar: har du tålamod för detta? På det svarar jag obetingat ”ja tack!”
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 27/8 2016)
Tack!!
SvaraRaderaTack, det var så lite, eller äsch, det var så mycket, kanske!
SvaraRadera