Mår
inte den religiösa dikten lite knackigt? Det jag mest tänker på när de här
begreppen slås ihop (alltså religion och poesi) tänker jag på den baskerprydde
Bo Setterlind som ville ha med en dikt av Pär Lagerkvist till en antologi
religiösa dikter, men Lagerkvist sa prompt nej. Det känns ändå som en
uppskattning av religionen, att den förmår väcka sådana reaktioner. Att poesin
till sin natur inte behöver vara ateistisk, och kanske inte ens agnostisk. Bara
inte dogmatisk.
Danske
Simon Grotrian debuterade redan på 80-talet, och tillhör de relativt få uttalat
religiösa poeterna. Den som tvivlar – men, ärligt talat: vem tvivlar i den här
världen? – kan konsultera hans senaste bok, Den
korsfæstede budding. Det är en effektfull titel, som jag utläser som ”Den
korsfäste snyggingen”. Inte för att jag ser något förkunnande i de här
dikterna. Gud behandlas rentav lite vårdslöst, med ganska barska anrop.
Boken
består av tre delar, med en lång inledande svit som heter likadant som boken.
Jesus övergiven på korset här. Grotrian skildrar plågorna, men nedtonat, nästan
dämpat. I andra delen finns en drift mot det som gör människan större, en
önskan om att nå längre, att bli något mer. Något mer än det ordinära, men
något som stannar vid längtan. Jag är inte nog. I sista delen blir det anslag
som hejdar sig, dikter som försöker men inte når fram.
Ytligt
sett kan det här likna konventionellt skrivna dikter, med typiska
diktmetaforer, sådant du tycker dig ha läst förut. Det är änglar, fjärilar,
händer, sådant du torde hitta hos andra religiösa diktare (om du hittar sådana,
men Kristian Lundberg är en bra början). Den vanliga rekvisitan. Mm, men inte
enbart: ”flagermusen standser over Helvedes røde fyrtårn / månen er plisseret /
som en returbillet / denne vals kan fortsætte / ved et bid.”
Det
är dikt som ibland vill vara storslaget visionär, men tyvärr ofta nöjer sig med
mindre konvulsioner. Det jag saknar är mer explosivitet. Några dikter är
gripande nog, men de stannar vid ingivelsen. Naturlyrik av tidlöst slag. Och så
religionen då. Med Gud som ett raster över dikterna, knappt märkbart, och då
kan man lite stillsamt undra om det ens gör någon skillnad.
Är
det utspädd dikt? Inte riktig så. Religion är en stark ingrediens, och att
släppa in den i en dikt är farligt, ibland förödande. (Tror inte Christine
Falkenland hämtat sig som poet efter att ha försökt skriva psalmer, till
exempel.) Bäst att låta bli? Vad vet jag om sådant? Varför alla dessa frågor?
När jag släpper in Gud blir allt frågor.
Grotrians
dikter kanske borde läsas av en mer teologisk människa än jag. Det jag bara
uppfattar som svaga klanger är kanske skrivet på en frekvens som jag inte kan
uppfatta, gudlös hedning som jag är.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.