Jesus,
vilken roman! Nä, så kan man inte börja en recension (vad skulle Nils Schwartz
ha tyckt, hinner jag tänka innan jag besinnar mig – han läste aldrig bloggar).
Dessutom heter han inte ens Jesus här, utan Jeshua, som är hans arameiska namn.
Inte kan man inleda en recension: ”Jeshua, vilken roman!” Jeshua heter han.
Vem
då? Människosonen, protagonisten i
Lennart Hagerfors nya roman, som alltså är en skildring av han som vi känner
som Jesus. Hagerfors skriver in sig i en lång tradition, mestadels företrädd av
äldre synnerligen allvarliga herrar: Nikos Kazantzakis, Norman Mailer, José
Saramago, Philip Pullmann, och indirekt Colm Tóibín.
I
fyra avgränsade delar berättar Jeshua för Maria Magdalena om sina förlorade år,
som evangelierna frustrerande nog inte berör, perioden mellan 12-30 år.
(Shakespeare hade som bekant också sina förlorade år, 1585-1592). ”Barnet”,
”Den unge mannen”, ”Landsflykten”, ”Återkomsten”. Dramaturgiskt följer
Hagerfors biografins mönster.
Jeshua
lever med sina syskon, mamman Maria – som han har ett innerligt förhållande med
– samt styvpappan Josef, som mestadels är sur och vrång. Det är klart att han
inte erkänner Josefs faderskap, utan flera gånger betonar att den enda fader
han har heter Jahve. Som tolvåring utmanar han de skriftlärde, och det är ett
återkommande tema – hans provokationer, hans omedgörlighet, liksom hans
temperament, som hotar att ställa till det för honom.
Barnet
Jeshua mobbas i skolan, något som inleder den förutsägbara kedjan av hat och
hämnd, och leder Jeshua in mot farligt beteende. När han går upp på natten och
räddar ett sjukt lamm blir Maria orolig. När han blir äldre ersätts mobbarna av
nya plågoandar, romarna, som förbjuder Jahvekulten, och det finns flera
planteringar inför vad som komma skall när Jeshua når högre ålder.
Jeshua
är ju både mänsklig och gudomlig. Klok men också ibland lite för ivrig i sina
slutsatser. Han har flera innerliga relationer till kvinnor, de flesta av dem
prostituerade, och vore religionen i Sverige av annan dignitet kunde det ha
orsakats hätsk debatt blott av det faktum att han ligger med en kvinna – eller
mer korrekt, hon ligger med honom.
Han
har också en bromance med Johannes döparen. Det mer än antyds ett homoerotiskt
förhållande. Han har också astronomiska diskussioner som introducerar den
heliocentriska världsbilden, men även en del anatomiska utredningar kring
människans inre och själens belägenhet.
Så.
Handlingsförloppet är inte det märkvärdiga här, även om det presenteras på ett
trovärdigt sätt. Kan det ha gått till så här? Tveklöst ja, men det förtar inte
intrycket av att det blir spekulationer, hur välgrundade dessa än är. Det
intressanta är ju inte historisk äkthet, och det skildrade är tacksamt befriat
från onödig eller betungande research.
För
Hagerfors berättar sin roman utan omsvep. Det är stiliserat och ödesmättat, och
det hade kunnat bli stelt och livlöst, vore det inte för en nyfikenhet och
pigghet i själva utförandet. Det är som om Hagerfors utger sig berätta en helt
ny historia, och gör det på ett sätt som är obrutet fascinerande, trots att det
är en så välbekant historia, och att vi redan vet facit. Språket är så genuint
omärkvärdigt att det på ett skapar en förankring i sitt historiska skeende helt
utan lättköpta poänger eller insmickrande tidsmarkörer.
Kanske
det är en överloppsgärning att förse Jeshu med så många påminnelser om hans
ödmjukhet. Genom romanen går en mer övertygande refräng, som yttras av de många
som träffar på honom: ”Jeshua, vem är du?” Svaret på den frågan är ju både
enkelt och svårt.
Man
kan då fråga sig efter Hagerfors syfte, och vad det tjänar till för en
sekulariserad svensk att läsa Jesus/Jeshuas historia på 2000-talet. En mindre
rutinerad författare hade nog lockats att dra paralleller till vår tid – sant,
några sådana finns, inte minst i den begynnande ekonomiska girighet Jeshua
bevittnar – men Hagerfors är mer road av att nå psykologisk insikt. Han anger
sin bakgrund som barn till missionerande föräldrar – att han delvis är uppväxt
i Kongo har han skrivit om tidigare – men porträttet av Jeshua har tillkommit
lika mycket inifrån som utifrån, det vill säga att han ger sig själv lagom
distans.
Får
vi något övertygande svar på frågan vem Jeshua är? Begreppet ”människosonen” är
omtvistat, och kan i grunden bara ha syftat på arameiskans formulering ”denna
människa”. Otvivelaktigt är Jeshua/Jesus en av de mest fascinerande gestalterna
som har satt fotspår på denna jord, och det är lika otvivelaktigt att Hagerfors
har lyckats ge honom kontur och skärpa. Plötsligt framstår den gudomlige också
som människa. Med det sagt är det här inte en roman som uttrycker sitt ”Nu vet
vi”, utan mer en undersökande och försiktig propå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.