Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

2 dec. 2014

Och årets julklapp är … diktsamlingen!



Med risk för att låta som en rättshaverist: inte heller i år blev årets julklapp en diktsamling …

Handelns utredninginstitut utser som bekant varje år en produkt som årets julklapp, något som ska uppfylla följande kriterier: ”vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året, svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal, representera den tid vi lever i” (www.hui.se).

Vad som valdes i stället för diktsamlingen blev aktivitetsarmbandet. En googling lär mig att det räknar kalorier och sömntimmar, och jag vill inte raljera över den rådande hälsotrenden, men jag kan inte förstå varför det är viktigt att ha koll över varenda fotnedsättning och varenda sekund som tillbringas i spinningsmaskinen. Inte vill jag veta hur många (själv)mål jag gör när jag spelar innebandy på tisdagarna. Jag spelar för att det är roligt, inte för att veta hur hög min puls är efteråt; det räcker med att veta att den är hög.

Ungefär lika hög som när jag läser bra dikter. Men av motiveringen ”representera den tid vi lever i” att döma ser diktsamlingen ut att vara på väg att bli lika övergiven som fickuret eller bahytten. När jag flyttade till Jönköping i slutet av 90-talet var jag besviken över att det var så svårt att hitta fram till boklådornas sektioner med lyrik, som flyttades runt i butikerna till allt oländigare ställen.

Föga anade jag att det kunde bli värre. För då var det ändå möjligt att traska in där och bland ett rikt utbud kunna köpa Aase Bergs Mörk materia, efter att ha läst om den i tidningen. Nu trängs i bästa fall en handfull diktböcker under rubriker som ”Tänkvärt & roligt”, och en samtida motsvarighet till Bergs relativt smala bok kan en aspirerande läsare inte hitta där.

Förvisso, man kan köpa diktböcker i nätbokhandeln, men det förutsätter att du vet att de finns. I tv-programmet babel är Bruno K. Öijer ett stående poet-alibi vart sjätte år eller så, men annars trängs de engelskspråkiga prosaförfattarna där. En av Nordens mest spännande författare överhuvudtaget, Martin Glaz Serup gav ut sin andra bok på svenska i oktober, men det är bara Jönköpings-Posten och Helsingborgs Dagblad som har recenserat Romerska nätter.

Så om jag själv får välja årets julklapp blir det Romerska nätter av Glaz Serup: en djärvt skriven bok som ger nya perspektiv på världen. Den är både tänkvärd och rolig. Dessutom blir den en utmaning för aktivitetsarmbandet när det ska mäta din ökade puls vid läsningen av dessa upphetsande dikter.

(Också publicerad i Jönköpings-Posten 2/12 2014)

2 kommentarer:

  1. Haha! Stewe Claeson så klart! Men det skrev jag i recensionen.
    Så himla trist att den inte har recenserats av andra, för det är väl så? Bara HD och JP?

    SvaraRadera