Ofta hävdas att
egenutgivning är ett sätt för författare att nå enbart de
närmast sörjande, att böcker inte lever om de inte ges ut på
stora förlag och får omnämnande i stora tidningar. Att det ändå
är möjligt att få ett genombrott som egenutgivande författare är
Christian Unge ett exempel på. Hans första roman Turkanarapporten
har sålt i 21 000 exemplar, utan att ha recenserats i någon
papperstidning. Däremot innehåller fliken till uppföljaren citat
från en mängd bloggar.
Uppföljaren
Kongospår är den andra boken om Martin Roeykens, kirurg med
visst belgiskt påbrå. Som titeln varskor tas vi tillbaka till det
belgiska Kongo, 60-, 40- och 30-tal, då familjen Roeykens förflutna
lindas upp framför honom.
Det är en thriller,
får vi veta på omslaget: en genre som har ett något mer
flåshurtigt tempo än deckaren. Huvudpersonen är 48, och ska alltså
vara läkare. Först blir jag lite fundersam hur det står till med
den medicinska kompetensen, då han som kirurg borde veta att man
inte bör föra sin spritade hand genom sitt bakteriefyllda hår,
eller varför han tycker att någons nästipp är kall av en
”outgrundlig anledning”, då det brukar röra sig om dålig
blodcirkulation, kostvanor eller en tidigare förfrysning.
Roeykens hyser
illegala flyktingar i sitt hus, lyssnar på Keith Jarrett, norpar
medicin så fort han kommer åt från sjukhusförråden, blandar den
(o)friskt med alkohol, är skild, men har god kontakt med sin före
detta hustru, har barn med en tidigare kvinna, men inte bra kontakt
med dem, träffar en ”supertjej” från Umeå, ”ett under av
godhet, västernorrländsk godhet”. Trots att Martin alltså är
läkare fattar han inte när denna ”tjej” vill berätta något
men drar sig för att göra det, går ifrån för att kräkas, att
hon är gravid. Ett under av godhet, dessutom gravid, hur ska det här
gå?
Jo, det ska sotas
för gammal ost. Martins pappa är oangelägen att berätta om vad
som försiggick i Kongo, och en belgisk patient på sjukhuset råkar
ha haft med familjen att göra. Han pratar bara franska, och Martin
är den enda läkaren som kan tala med honom – vilket inte
förhindrar att en bunt läkarkandidater ändå förstår vad som
sägs när de tjuvlyssnar, tills de får lomma iväg ut ur salen och
ut ur romanen. Vid ett annat tillfälle snackar Martin med sin
kollega Dorothea, som uttrycker sig på starkt bruten svenska –
tills hon snackar felfri svenska med polisen några dagar senare.
En våldsam
explosion tar livet av mer än tjugo personer, och Martin var
måltavlan. Han har starka krafter mot sig, utan att veta vilka de
är, och varför de jagar honom. Läsaren delar hans ovisshet, trots
att vi får insikt i skurkarnas tillvaro, bara att det troligen har
med farfadern att göra, och en ”Operation klarhet”. Parallellt
får vi följa polisens valhänta arbete, men de klagar på att de
inte känner Martin tillräckligt – läsaren är benägen att
instämma. Martins dotter reser tillbaka från sitt
välgörenhetsarbete i Brasilien för att hjälpa honom.
En av poliserna
fäller vid ett tillfälle en nyckelreplik: ”Vi har en jäkla massa
lösa trådar som inte hänger ihop. Eller gör de det?” Ja, man
undrar ju. Tv-serier har uppmärksammats för att intrigen på senare
år har blivit mycket mer mångbottnad och komplicerad, och något
liknande kan sägas om den moderna thrillern. Den här utvecklingen
har infallit typiskt nog samtidigt med populariseringen av post
it-lapparna; författare må vara konservativa i andra bemärkelser
och envisas med sina skrivmaskiner, men min gissning är att post
it-lapparna har samma funktion som oblatet vid nattvarden, alltså
som ett sakrament som de vördar när de ska bygga sina intriger och
spinna sina ”jäkla massa lösa trådar”.
Flåshurtigt, sa
jag, och det må låta nedsättande, men det är ändå en tillgång,
och möjligen en orsak till att jag gillar thrillern något mer än
deckaren. Det är inget originellt grepp att låta det förflutna
kasta sina långa och mörka skuggor på nutiden – Camilla Läckberg
gör ofta så, liksom Lucifer i thrillern Skuggpojken. Till
Unges fördel ska läggas att han ändå satsar på sitt
personporträtt, lyckas göra Martin till en levande människa, något
som ju är förutsättningen för att man ska bry sig om honom och
hur det går: han delar vissa drag med Jack Bauer från tv-serien 24.
Boken innehåller också några självironiska gliringar mot
läkarskrået.
Här är tempot
stegrat, men framför allt är spänningen hög, inte minst tack vare
att de utsända från Skumrasksällskapet är så oberäkneligt onda,
och så likgiltiga till hur många lik de lämnar efter sig. Boken
får hög body count, kanske så att realistiska anspråk
trängs undan en aning: men högre ändå är den produktplacering av
varumärken som McDonalds, Apple och Heinken, som kan få en att
undra om sponsring har förekommit.
Umeå? Västernorrland?
SvaraRaderaHaha, ja ...?
SvaraRadera