I
originalpocket från Natur & Kultur ges Niklas Orrenius
DN-reportage om Syrienkriget ut som Drömmen om Sverige. Han
berättar om några flyktingar som längtar hit, som har storslagna
planer och en bild av Sverige som han helst vill korrigera, men han
låter dem fortsätta drömma.
Jag
måste erkänna: jag har inte läst dessa reportage, publicerade i
DN, helt enkelt för att jag inte har haft tid? Har jag tusen
ursäkter? Nja, jag har väl prioriterat annat – läst meningslösa
intervjuer, krönikor om helt andra saker. Jag har hållit distans.
Tänker en aning att jag gör botgöring nu genom att läsa den här
boken. Men botgöring känns sällan bra.
Vi har
alla ursäkter. Kan tycka ungefär så här: att Sverige gör rätt
mycket för de syriska flyktingarna. Men frågan är ju om det är
Sverige som gör tillräckligt eller om det är de andra länderna
som gör för lite. I Europa då.
Orrenius
gör i förordet en parallell till 1930- och 40-talet, när han som
högstadieelev på 80-talet frågar sin farmor varför Sverige inte
gjorde mer mot nazismen. Visste de inte bättre? Jan Guillou hävdade
ju det rätt nyligen, att Sverige var dåligt informerade. Något som
bestrids av samtida dokumentering. Och tänk fyrtio år framåt, som
Orrenius implicit gör: vad kommer de att säga.
För
det här är den viktiga frågan. Inte om vi idag tycker att vi gör
det tillräckliga, utan vad eftervärlden kommer att säga om oss. Nu
är det lätt att anklaga våra förfäder, att de borde ha bekämpat
nazismen hårdare. Politiker är inte kända för att tänka längre
än innestående mandatperiod. Dock måste sägas att vår
EU-kommissionär Cecilia Malmström åtminstone i de här reportagen
gör ett gott intryck, genom sitt arbete att påverka andra nationers
regeringar att utöka sina insatser för flyktingarna.
Det är
inte anständigt att vägra hjälp, och som Malmström visar när hon
läxar upp idioten Donald Trump som har svårt att svälja förtreten
när han inte längre får kalla flyktingarna för ”illegala”,
för vad ska de då kallas. Vad sägs om människor? föreslår
Malmström i en obesvarad fråga på hans twitter.
Hur
långt sträcker sig kärleken till vår nästa? Vem är din nästa?
Du måste ställa dessa frågor, och du måste fråga dig vad världen
är värd om du fortsätter säga nej. Krig är allt vidrigare,
drabbar i allt högre utsträckning civilbefolkningen. Nu lever en
miljon syrianska flyktingar i Libanon, i öppen konflikt med sin
fientliga omgivning. De vill förstås vidare, och om de lyckas ta
sig genom Turkiet till Bulgarien vill de ännu vidare, till Sverige,
med något mer generösa uppehållstillstånd än Tyskland, som bara
erkänner dem så länge kriget varar.
De
kanske mest drabbande styckena rör det ohyggliga stängslet i
Bulgarien, 33 km långt, med ståltråd och rakbladsvassa knivar, som
ska hindra flera flyktingar att ta sig in i Europa. Med hjälp av
svensktillverkade kameror bevakas gränsen, och man kan väl hoppas
att vår nya utrikesminister ska lägga fler strån i kors än den
avgående för att arbeta för ett mer humant EU.
En bra
sak med Orrenius reportage är att han påminner om misstaget i att
se flyktingarna som en grupp. De är individer. Precis som vi, som så
gärna hyllar individualismen och det unika, som hyllar toleransen.
Han visar det mänskliga perspektivet. I de här länderna håller
vidrigheterna på att normaliseras, och då är det minst sagt
beklämmande att tala om ”nog”, att vi inte har plats, att vi
inte har råd. Det rör sig om människor som skickar iväg syskon på
olaglig smuggling kalkylerande att inte båda kommer att överleva
men förhoppningsvis någon av dem, och då sitter vi och räknar
tusenlappar.
En
annan bra sak är att han fångar samtiden i flykten, tar den i
kragen. Han reser i krigets närområden – att ta sig in i Syrien
är för riskfyllt. Det är möjligen mer rapport än analys, men det
är bra så – analysen kan vi få sedan, nu är det mer akuta saker
vi behöver ta ställning till. Därför tycker jag att det är en så
viktig bok, och det är kanske också så att jag inte är helt unik
i att ha varit lite nonchalant i mitt tillägnande av
nyhetsrapportering. Hur mycket visste vi? kommer framtiden att fråga.
Nu har jag lite mer att svara på.
Det är
också bra att Orrenius visar att det trots allt finns hopp, att
några goda exempel visar att människor kan utföra goda gärningar
och att en tänkbar framtid måste bygga på sådana premisser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.