Poesin är språkets
fantombild.
Kan jag utveckla den
bilden? Det är en fråga om hur vi med hjälp av distansering kan
komma närmare det som beskrivs. Poesin lever på att fucka upp
språket, förhålla sig till ett främlingskap, till det som skaver
och gör ont, för minst ett sår har poesin alltid.
Alla bilder är
fantombilder.
Ska jag utveckla?
Ja, men jag reagerar på varje foto av mig med förfäran – det där
är inte jag, det är bara någon som liknar mig, kanske någon som
utger sig för att vara mig, en bedragare, en dubbelgångare. Ett
foto av mig kan bara komma nära det sanna ansiktet. Den som är
”jag” finns någon annanstans: jag ryggar tillbaka inför bilden
som visar någon annat. Bilden av mig är en fantombild.
Thomas Boberg
debuterade på 80-talet, på den osannolikt vitala danska
poesiscenen. De var unga och kaxiga – med all rätt, och då kunde
poesin fortfarande vara ung och kaxig och cool och räknas som en
angelägenhet. Nu? Nja, men exemplet Yahya Hassan, hans exempellösa
framgång förra året visar väl ändå att det finns potential i
poesin. Och varför inte: när poesin fungerar är den oslagbart
stark, bär på krafter som man får vara idiot för att inte unna
sig att möta.
Boberg skriver i sin
nya bok Fantombillede (Gyldendal) dels konceptpoesi, där han
hänger upp sina separata delar i olika glosor, samtidigt som han
skriver utpräglat romantiskt, överskridande. Det är ett
samtidsprojekt. Men vad ska poeten göra i den här samtiden som allt
mer vänder poesin ryggen? Ta i mer?
Nej, jag tror poeten
ska ta i mindre, odla sin särart, anpassa sig mindre till den
bullriga stökiga omvärlden. För några år sedan skrev Linda
Skugge om hur viktigt det var för kulturutövare att vara
entreprenörer, att skapa en konst som publiken efterfrågade, göra
sig tillgängliga och ja, lönsamma. Ingen vill ha dina
diktsamlingar, skriv deckare i stället.
Bobergs implicita
svar på sådan medgörlighet att inrätta sig i det kommersiella
ledet lyder: ”Kan man digte en pistol, en kusse, en bro? Kan man
rejse et slot af kærligheds grus? Dette er ikke en lykkepille, det
er et sår som fantasien har lukket med et sprog.” Nog är Boberg
fortfarande kaxig. (Kusse är danskans ord för ”fitta”.) Han är
lika tydlig som han är suggestiv, och tar in omvärlden (nämner
lite nonchalant instagram, till exempel).
I en dikt är han
ute lite i samma ärende som Bruno K. Öijer i dennes senaste samling
Och Natten Viskade Annabel Lee, där diktjaget stöter på
några favoriter, som Rimbaud och Verlaine. Men Boberg arbetar med
mer subtila medel, genom att gå in i Rimbauds psyke: ”jeg var
dranker før Jesus var Gud, før verden var moderne / jeg har torlagt
Paris / jeg skrev på knejpen / jeg er ulæslig / […] Sammen
skriver de, at Li Po drømer han er Paul der svømmer på havets bund
for at favne månen. Sylvia stikker hovodet i gasovnen, ser tidens
begyndelse.”
Vid en viss ålder
frodas äldre minnen. Boberg är 54, och går obehärskat i barndom
och ungdom. Det romantiska handlar också om stora dimensioner, något
som återspeglas i dessa dikter. Boberg skriver lite likt Walt
Whitman, utan att ta omvägen förbi beatpoeterna. Eller menar jag
tvärtom? Det är oväsentligt: det är dikt som expanderar och rör
sig utåt, som vill gå utanför sina begränsningar, som behandlar
personifieringen värdigt men flott: ”Fremtiden spankulerer på
kirkegarden.”
Vi är alla
fantomer. Spöken som under en tid hemsöker jorden, i skepnad av
människor. Sedan dör vi och blir – ja, vad blir vi? Människor? I
Bobergs dikt rör sig de döda, hemsöker de levande, och diktjaget
möter rentav en av dessa döda. Är det orimligt? I en annan dikt
landar en ängel i ett träd. Det skedde 19 augusti i fjol, får vi
veta, som om dateringen sysslade med äkthetsgarantier.
En lång öppet
rasistisk dikt (titeln anger innehållet) utmanar konventionerna. Är
det plump eller djärv? Är den bara idiotisk? Det är en destruktiv
dikt, och dikt ska förstås vara det också. Jag vet att vår
kulturminister inte håller med mig, men det måste finnas plats
också för det idiotiska, det som provocerar och är, ja, kaxigt och
farligt.
Hur det än är, det
är en lite ojämn och oprecis diktsamling, med en del höjdpunkter
men också en låg lägstanivå. Det påminner en del om Ragnar
Strömberg, där det dåliga ändå ges en tillhörighet, som en
nödvändig spegling av det bra. Även här finns den märkliga
blandningen av koncentration och lössläppthet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.