Debutromanen Jag
duger inte åt lycka tar det modiga beslutet att prioritera
språket framför intrigen. Det är inget lyckat beslut, då språket
inte räcker till för att upprätthålla intresset.
För några år
sedan uttalade sig en av våra mest kända och profilerade
deckarförfattare om det hon kallade för ”de språkexperimentella
romanerna”, att ingenting var lättare än att skriva sådana,
medan det som hon och hennes kolleger höll på med var det som var
svårast att skriva.
Nu debuterar Märta
Fohlin 22 år gammal med en sådan roman där språket är i centrum,
Jag duger inte åt lycka. Den är ett flagrant bevis på att
det inte alls är lätt att skriva romaner om man gör sig beroende
av språket.
Huvudpersonen är en
ung kvinna som relativt nyligen lämnat tonåren bakom sig, och med
det ett par relationer med en man och några kvinnor som här heter
”A” och”B”. Några andra figurer är ”Väninnan”, ”M.P.”
och ”Edith”.
Hon åtrår flera av
dessa kvinnor men lever i celibat, går på klubbar, lyssnar på
indiemusik, skriver dagbok, vacklar mellan att känna sig ordinär
och speciell. Mest är hon ledsen, eller blyg. Du kanske tror att det
här har skildrats förr? Då har du helt rätt, för det är inget
anmärkningsvärt alls med händelseförloppet.
Då återstår
språket, och där får Fohlin problem. Hon refererar flyktigt till
Marguerite Duras, utan att man egentligen förstår varför. Det är
långt ifrån den kompromisslösa investeringen i de egna känslornas
bråddjup som här förmedlas, eller den våghalsiga balansgången
mellan ömhet och cynism som Duras behärskar. I stället trampar
berättaren och berättelsen vatten, när grundmönstret upprepas,
med loja diskussioner kring styrka och svaghet, ungdom och åldrande.
Det finns i språket
en benägenhet till redundans: ”I brist på känslor saknade jag
känslor.” Man borde kunna förväntas sig slippa banaliteter som
att man inte blir lycklig av pengar, men det gör livet lättare.
Liksom en del formuleringar som kunde ha stannat i dagboken: ”Kärlek
är inte alltid bra.” Eller: ”jag kan inte glömma, jag har ett
superminne likt en superhjälte.”
Den prosalyriska
stilen har svårt att upprätthålla styrfart, och kanske Fohlin hade
klarat sig bättre som novellförfattare. Det finns ett uppenbart
problem när du som läsare hela tiden känner att du ligger steget
före det som berättas, att du bara inväntar nästa resonemang
kring huvudpersonens besvär om hon ska leva ensam eller inte.
Idén om
skönlitteratur lever på distans, att det självupplevda
kristalliseras och utsätts för någon form av perspektiv. Distans,
ja, men också intimitet och närhet, en inlevelse med det som ska
förmedlas. Fohlin saknar både distans och närhet till det hon vill
berätta, och berättelsen rör sig i cirklar kring sitt ämne.
Det är kanske
orättvist att jämföra en debutant med Duras, som byggde sin
karriär på att skriva i cirklar. I gengäld hade hon tillgång till
ett vidunderligt språk, där Fohlin nöjer sig med plattityder. Ska
hon behålla dem får hon tänka på att prioritera berättandet
högre nästa gång.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 1/9 2014)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.