När antiken plockas
in i nutiden i Niklas Åkessons diktbok görs det med fantasi och
intelligens. Att följa Sokrates fram till giftklunkarna väcker
många nya tankar.
Vad är det för
märklig bok Niklas Åkesson har skrivit, Sokrates död? Är
det teater, dikt, filosofi, essä? Den är givetvis allt detta på
samma gång, som en påminnelse om hur förkastligt det är att haka
upp sin läsning på givna mallar som bara stänger in och ger dig
förutfattade meningar.
Bättre då med den
förbehållslösa läsningen, där du tillåter texten att bli
infallsrik, full av idéer och uppslag som hejdlöst sprids över
boksidorna. Här går Platon på tågperrongen som en vanlig man i
vår tid, med den typ av nonchalanta anakronism som har nyttjats så
briljant av den kanadensiska poeten Anne Carson, till exempel i sin
översättning av Sofokles, den fyndiga Antigonick. Åkesson
korsbefruktar också nutid med antik tid.
Han låter Sokrates
möta döden i fullt medvetande, ledsagad av tragedins kör:
”KÖRLEDAREN
Ack! Det är så
svårt att se en människa möta döden med vidöppna ögon
KÖREN (bifallande)
Det är lätt att
förväxla en människa med en hjälte eller en bandit”.
Görs då Sokrates
till hjälte eller bandit? Han görs till människa, lite grälsjuk
men också lite hjältemodig. Ibland lånar han vissa drag av Nils
Ferlin, ibland är han inbegripen i en diskussion kring intrigen i
tv-serien ”Familjen Macahan”.
Ibland bevakar han
oss, kikar över vår axel, och då är det som att Åkesson vill
hävda att vi alla blir bedömda av våra förfäder. Inte konstigt
att man kan tycka sig omgiven av uppgivna suckar!
Det här är en bok
där form och innehåll korresponderar, där du förnimmer att så
här ser boken ut för att den måste göra det. Kryptiska utsagor
samsas med blixtskarpa iakttagelser. Liksom Carson skriver Åkesson
intelligent, men liksom henne också med väl utvecklat sinne för
känslorna, i diktrader som kommunicerar, som når ut och vill
förmedla en erfarenhet. Det görs också med hjälp av en ödmjuk
inställning, där inget skrivs på läsarens näsa. Snarare tycker
jag att man kan läsa hans bok som en instruktion i att tänka
självständigt.
Åkesson gör Platon
till den fångna medan Sokrates, den dödsdömde, är fri. Det är en
radikal tanke – och boken utmynnar i allt djärvare förslag, som
när han antyder att förvirring är bättre än klarheten, tack vare
att den är befriad från mening. Det finns ofta anledning att
ifrågasätta fixerade sanningar, utsätta dem för prövning. Att
citat från Platons Phaidon fungerar som fond är uppenbart,
men i vanlig ordning förvränger Åkesson Platons text, gör den
förvirrad, betydelselös. Därmed görs den till en bättre version
än originalet, om man ska följa hans egen logik.
Men att man behöver
göra sig själv spränglärd i Platons idévärld för att ha
behållning av Sokrates död är långt ifrån sant. Jag
följer villigt med in i den här dunkla boken där scenen är riggad
för Sokrates självmord, allt medan spontaniteten ger Åkesson fritt
fram för att skriva fram sin klarsynta förvirring.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 9/9 2014)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.