Poeten med det
förpliktigande efternamnet, Matilda Södergran, har skrivit den
experimentella diktboken Lotusfötter där hon utgår från
citat av tre kvinnor. Boken blir sedan splittrad i tre linjära
berättelser, där du måste välja läsart: antingen den
traditionella läsningen från första till sista sidan, eller en
nyinlärd läsning där du följer var sitt spår, och får bläddra
igenom boken tre gånger. Den traditionella läsningen skapar en
formutmanande experimentell dikt, men den nya läsningen skapar tre
traditionell dikt. I år har Anna Hallberg skrivit sin diktbok
Ljusgrönt och aska på ett liknande sätt.
”Lotusfötter”
är också den term som används för den tortyrmetod som tidigare
användes i Kina i syftena att dels kväsa kvinnor och dels göra dem
mer attraktiva på äktenskapsmarknaden, fast kanske inte i den
ordningen. Givetvis vill Södergran säga något med det här, genom
att ge läsaren en otäck bild att ta med sig in i läsningen. I
överförd bemärkelse stympas kvinnor fortfarande, inte bara i Kina.
Och så de två
örhängena som hänger som två retfulla frågetecken på omslaget …
En annan bild för kvinnlighet. De tre kvinnorna visar olika
strategier för överlevnad.
Första kvinnan är
Sylvia Plath, med ett kraftfullt citat från The Bell Jar. Sedan en berättelse om en bilfärd, en händelse som kanske speglar
hennes resa längs USA nygift med Ted Hughes, även om det går att
tänka bort sådana interna referenser. Hon är reducerad till
kartläsare, behandlas sämre än ett husdjur.
Hon har nära till
det hårda språket: ”Innan du somnar kommer du ofta på dig själv
med att känna dig redo, aggressiv.” Det är något som skaver. De
tar in döden i bilen.
Log Lady är andra
kvinnan, hon från Twin Peaks. Hennes citat är från femtonde
avsnittet i andra säsongen. I antikens dramer var hon en blind
siare, i Shakespeares dramer den vise dåren: figuren som
underskattas, den som ingen tar på allvar eller inte ens ser – den
som får tillträde till skeendet i egenskap av sin osynlighet. Även
om dessa karaktärer är manliga är det här en typiskt kvinnlig
strategi, med nackdelar som kan bli fördelar. I Twin Peaks får
Log Lady komma nära det farliga, tack vare att ingen tar henne på
allvar, och därifrån kan hon dra sina slutsatser.
I Södergrans korta
berättelse hemsöks Log Lady av sin döde make, vars dödsmask hon
bär (en inverterad Sylvia Plath, kunde man möjligen säga). Hon har
barr överallt i kläderna.
Och så Courtney
Love då. Här handlar det om att ta sig bort från något – i
detta fall fansens jobbiga dyrkan, något hon väl kan sägas
lyckades genomföra mot slutet av 90-talet, efter att med sitt band
Hole gjort ”Live Through This”, en skiva som nog har fått
liknande inspirerande funktion för en ny generation som Plaths The
Bell Jar hade för en äldre. (Loves citat är från den tidigare
skivan ”Pretty on the Inside”.) Men också handlar det om att
hitta en identitet, om vad som bevaras när allt eget misshandlas och
förstörs.
Det som knyter ihop
de tre galjonsfigurerna är deras kreativitet. Vi känner Plath och
Love som verkliga människor, medan Log Lady är fiktiv – å andra
sidan är hon ju en av Twin Peaks poeter. Dessutom har ju
Plath och Love blivit mytologiserade och vanförställda till
fiktionens gränser – här nämns det rentav om Love: ”Du är
nästan fiktiv. Statylik. Så överdriven som dina begränsningar kan
tillåta dig att bli.” Men det är ju bara en tänkbar läsning att
plocka in de tre citatmakarna i dikten, som står på egna ben
(fötter).
Steget är inte
heller långt från den här boken – en lotusfots otympliga steg –
från Lotus till Lotass, då man läser Södergrans remsor på samma
sätt som man läser Lotta Lotass remsa i den kryptiska boken
Fjärrskrift. Det är i vilket fall övertygande och utfört
konsekvent – och Södergran rör sig från klarhet till klarhet med
sina böcker. I de här tre remsorna är det nog Courtney
Love-avsnittet som övertygar allra mest, som skiner starkast och
mest poetiskt, och skapar en dikt som är transcendent i sina
ögonblick som lyfter och alstrar lika stark energi som i de gamla
Hole-låtarna från tjugo år sedan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.