När jag för några
somrar sedan läste John Ajvide Lindqvists Människohamn
resulterade det i att jag inte vågade bada på hela sommaren. När
jag nu läser hans nya roman Himmelstrand är jag glad att jag
inte längre tillbringar några sommarveckor på Böda Camping på
Öland, för jag skulle inte våga åka dit längre.
Åtta vuxna och två
barn vaknar upp i sina husvagnar på en camping utanför Trosa, men
alla andra har försvunnit, och med dem allt som omgett dem. Det som
återstår är tomheten: ett fält, som sträcker sig över
oöverskådliga vidder. De är kvarlämnade: ”Utkastade i tomheten
av en okänd hand, i ett okänt syfte.” Ur skräcksynpunkt är det
nästan som om Ajvide Lindqvist gör det för lätt för sig, då det
här är själva urpremissen för en skräckhistoria.
Först undrar man
förstås varför just dessa ska drabbas: den pensionerade
fotbollspelaren Peter med sin bimbofru Isabelle och deras onda dotter
Molly, handlaren Stefan och hustrun Carina och den blyga sonen Emil,
det äldre strävsamma paret Douglas och Majvor samt de kufiska
kanske-bögarna Lennart och Olof, som möjligen är överdrivet
sympatiska. Ja, och så en katt och hunden Benny, ur vars hunsade
perspektiv delar av förloppet skildras– ett berättargrepp som tas
lite för långt, när han dussintals gånger sniffar efter
”barnbarnen”.
Åtta vuxna och två
barn: tillräckligt många för att skapa konflikter, och ganska
precis så många som det brukar vara i den här typen av
berättelser, som i Stephen Kings The Stand och It. Men
här verkar det mer handla om att slåss mot en ondska som finns i
den egna levnadshistorien: var och en är utrustad med tungt bagage
av neuroser, eller ett möte med en totemvarelse (fast snarare
Nemesis), som nu är på väg att manifestera sig för dem ur den
tomhet som omger dem. Det låter kanske lite som i Dagermans De
dömdas ö.
Radion spelar gamla
schlagerlåtar, alla skrivna av Peter Himmelstrand. Givetvis undrar
de vad de hamnat i. En dröm? En dålig film? En bra film? Är det en
parallellvärld? Är de rentav döda? Alla förklaringar låter
vettiga. Och ovettiga. Fast om de är döda mister ju förloppet sin
förankring, då kan vad som helst hända med dem utan att man bryr
sig om hur det går. Någon måste väl offras, börjar man tänka,
och kommer på sig själv med att önska livet ur exempelvis bitchen
Isabelle.
Är det skrämmande?
Ja, för fan, men bara för stunden, och det blir ett problem, inte
bara för Ajvide Lindqvist, utan också för King, och många andra
skräckförfattare jag har läst, att de skräms bara till en viss
gräns. (Lovecraft är undantaget: den som ägnar sig åt den
pardonlösa skräcken.) Det är för mycket gemytligt fryntligt som
ställer sig i vägen. King lider också av det här, och det är nog
ingen tillfällighet att hans mest skrämmande roman gjordes ännu
mer skrämmande på film, när Kubrick rensade bort det mesta av
spökerierna och övernaturligheterna i sin version av The
Shining, men behöll idén att hotet kom inifrån familjen.
Ajvide Lindqvist saboterar sin i grunden rätt kusliga intrig med
lite för mycket tjo och tjim och skoj.
Det är mer
sträckläsning än skräckläsning, och nog finns här överflödet
av den typ av framåtrörelse som brukar läras ut på skrivarskolor,
det vill säga att man hela tiden vill läsa vidare i denna
lättbläddrade bok. Och barnet Molly skrämmer nog på riktigt ändå,
med sin förmåga att dupera sin vuxna omgivning, få dem att dansa
efter hennes pipa.
Ändå är det något
symfoniskt över Ajvide Lindqvists stil, att han inte kan låta bli
att ta i så att det blir överlastat, med flitigt bruk av upprepning
och utdragna sekvenser. Även King skriver skräcksymfonier, och han
är bra på att gå tillbaka till barndomens skafferi och plundra det
på rädslor. Ajvide Lindqvist låter alla sina karaktärer ha tungt
bagage och allt som sker har sitt ursprung i någon avgörande
händelse i deras förflutna. Att de hamnar här som en bestraffning,
ungefär som i Magnus Dahlströms skräckeldrama Järnbörd.
Den var å andra sidan förtätad, medan här känns det efter
ungefär halva boken som att det räcker, att man fått nog, och det
är ändå innan monstren börjar sysselsätta sig allt för mycket.
Man får väl inte heller något tillfredsställande svar på varför
de hamnar i denna icke-värld.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.