Hjärnstorm minns
jag från 80-talet som en tämligen exklusiv tidskrift med god
förmåga att reta upp mig med långa snåriga svåra texter om
filosofi, när jag tragglade mig genom dem på Umeås stadsbibliotek,
men det var minsann också där jag läste Christian Wigardts
ambitiösa essä om Nick Caves sångtexter, debuterande dikter, och
tecknade serier som gick längre än vedertaget i satir och
samhällskritik.
Sedan några år har
jag mer regelbundet börjat läsa tidskriften igen, och slås av att
den fortsätter ha denna räckvidd, denna bredd mellan
svårtillgänglighet och omedelbarhet. Det blir då enstaka nummer du
kan läsa i lite då och då, själv avgöra vad du mäktar med. Som
i #113, senaste, med ”Slaget om verkligheten” som tema, och
Fredrik Bernholms mäkta svåra text om redovisningen av Breviks
diagnos(er), om transgenerationell epigenetisk nedärvning med mera.
Och David Brolins text om George Lukacs kunde ha tryckts cirka 1984.
Men numret har också mer direkta texer, som Lisa Modées om det
gråtande barnet i både bildkonst och text.
Fast jag börjar
givetvis med den allestädes Göran Greiders dikt ”Emilysviten”,
där han tar sig an den poet som måste betecknas som hans polaritet:
Emily Dickinson, som han blasfemiskt nog konsekvent kallar vid
förnamn: ”Det är vänstern som strider med sig själv. / Jag och
Emily har diskuterat det”. Det blir förstås en småknasig dikt –
ett möte mellan två helt skilda temperament, där man stillsamt
saknar hennes reaktion (ungefär som när Per Odensten skrev romanen
om henne, Vänterskans flykt, som jag inte förstod någonting
av).
Men allra bäst i
numret är en ännu mer okonventionell text: konstnären Marja-Leena
Sillanpääs ”66 döda”, där hon redovisar möten med döda
författare och vad det har gett henne. Hon balanserar utsökt mellan
högstämt allvar och fräck ironi med sina exempel, i en text
skriven i gungningen mellan ”varför”/”varför inte”. Jag
läser hennes presentation av experimentet som en kaxig dikt som med
lätthet kvalificerar som något av det mest udda jag har läst i år,
tillika bland det mest underbara.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.