Melankoli är en
manlig åkomma. Karin Johannisson visar i sin ypperliga essä Melankolins rum från 2009 att när
kvinnor närmar sig detta känslotillstånd degraderas de. Medan melankolin är det
cerebrala lidandet, historiskt ofta förbehållet konstnärer, ges kvinnors
liknande erfarenheter en kroppsligare definition: depression. Lite mindre
förfinat så.
Utöver att anlägga
ett genusperspektiv kunde man se det från ett klassperspektiv. För nog har
melankolin varit något eliten kunnat unna sig, då några av de mest framträdande
symtomen är sysslolösheten och likgiltigheten. Sådant hinner den som är
upptagen med att skrapa ihop till sitt levebröd inte fundera på, och därför är
väl melankolin också västvärldens bidrag till sjukdomsfloran – ett typiskt
I-landsproblem.
Men jag vill inte
raljera över något så allvarligt. ”Vem är fri från melankoli?” frågar sig
Robert Burton i sin omfattande studie Melankolins
anatomi från 1621. Den är monumental, cirka 1300 sidor lång, och det är
stört omöjligt att ta sig igenom kulturhistorien utan att stöta på referenser
till den. Nu finns äntligen ett någorlunda generöst urval ur denna beryktade
bok översatt till svenska, av den pålitlige ciceronen Arne Melberg.
Är det inte så att
det finns ett stråk av melankoli i all stor konst, från Sapfo till Kazuo
Ishiguro? Burton förlägger också melankolin till det konstnärliga
temperamentet. Där hittar man den i populärkulturen inte bara hos klassiska
depprockare som Joy Division och The Cure, utan även hos nutida sad boys som
Lil Uzi Vert och Yung Lean, för att inte tala om sad girls som Lana Del Rey och
Billie Eilish.
Det sägs ofta att
stora komiker är de olyckligaste av människor. Burton, som givetvis själv led
av melankoli, är mer än undantagsvis en skämtare. Förmodligen finns det desto
större anledning att anamma humorn när man har stått öga mot öga med det
olyckliga tillstånd som melankolin utgör. Den som varit deprimerad har förstås
tillgång till andra typer av insikter än den som befunnit sig utom räckhåll för
dess klor. Den som skrattar med högre insats gör det också med högre kvalitet.
Frekvent jämför
Burton melankolin med det han med tidsenlig brist på finkänslighet kallar
galenskap. På sätt och vis normaliserar han galenskapen, och det är nog något
vi kan läsa och ta lärdom om. För vi borde lära oss att bli mindre rädda för
det som inte anpassar sig till det vi uppfattar som normalt. Så blir hans
slutsats att melankolikern ofta framstår som den klipskaste och mest
snabbtänkta.
Förbluffande många
av Burtons insikter är fortfarande träffsäkra. Det betyder förstås inte att vi
ska anpassa oss till den vetenskapliga syn som han förespråkar. Trots allt har
den medicinska forskningen gjort framsteg på fyra hundra år, och när han
skriver om behandling med blodiglar är åtminstone jag en smula tacksam att jag
råkar leva i detta århundrade.
Begreppet melankoli
är härlett från de grekiska orden för svart galla (”melaina” och ”chole”),
utifrån den humoralpatologi som förespråkade värdet av balans mellan fyra
kroppsvätskor: vid överskott av svart galla lyder diagnosen melankoli. Om det
låter stolligt kan du fråga dig om du tillhör de som duperades av Thomas
Eriksons ”Omgiven av idioter” härom året. Om just den boken råkade vara grovt
generaliserande är Burtons bok i rättvisans namn en säregen blandning av
skarpsynthet och fördomar.
Så även om
vetenskapen rör sig framåt förblir människan densamme, och nog finns det
anledning även under 2000-talets hot om terrorism, miljöförstörelse och global
uppvärmning att bli melankolisk. Visionärt nog skriver han om det nutida
fenomenet ”Scandinavian gloom”, alltså de många deckarna och tv-serierna från
vår geografiska utpost, fiktion som frossar i mörker och elände. Burton är inte
nådig mot det hedniska Sverige, där kyrkan visserligen verkar, men i starkt underläge
gentemot de breda folklagrens ogudaktighet.
Burtons utfall mot
samtiden visar också att mycket av det som irriterar och oroar i ens omgivning
är konstanta inslag. Dessutom kan nutidsmänniskan gärna läsa på om 1600-talets
varningar för köttätandet. Klarsynt nog kan han tillägga att melankoli är ett
bra skydd mot andra – förmodligen värre – sjukdomar, helt enkelt därför att den
som är melankolisk gärna drar sig undan de smittsamma miljöerna.
På ett märkligt
sätt blir jag också upprymd av att läsa Burtons bok, kanske för att jag lidit
av en kroppslig åkomma under drygt en månad (borrelia, med dess följder av begränsad
rörlighet). En av sviterna har varit en förtvivlan som jag hade kallat
melankoli om jag vore konstnär, och depression om jag vore kvinna. När Burton
kallar det för ett överskott av svart galla blir jag plötsligt övertygad om att
det är en fullständigt korrekt slutledning.
_________________________________
Fem melankoliska
tips:
Albrecht Dürer, ”Melencolia
I” (kopparstick, 1514). En bevingad kvinnlig figur omgiven av objekt med höga
symbolvärden: olika slags verktyg, en vågskål, en sovande hund, en fladdermus,
en klocka, ett timglas, och mycket mer. 500 års konsthistoria har inte lyckats
ge en definitiv tolkning av verket.
Reszo Seress, ”Gloomy
Sunday” (låt, 1933). Den ungerska kompositören skrev den dystra texten om
saknaden när en älskad närstående dött. Låten är också känd som
”självmordssången”, och bland de odödligaste versionerna kan nämnas Billie
Holiday (1941) och Anna von Hausswolff (2010).
Morrissey, ”Late
Night, Maudlin Street” (låt, 1988). Bland Morrisseys hundratals melankoliska
låtar är nog denna den mest tårdrypande. Den handlar om ett självföraktande
berättarjag som lämnar föräldrahemmet och upplever den oupplevda kärlekens
djupaste misär.
W.G. Sebald, Saturnus ringar (bok, 1995). Sebalds
verk är en blandform mellan roman och essä, och detta är nog hans både bästa
och sorgsnaste verk. Huvudpersonen har skrivits ut från en klinik där han
behandlats för depression, och fotvandrar nu i östra England, allt olyckligare.
Lars von Trier, Melancholia (film, 2011). Ett bröllop
spårar ur när brudens depression bryter ut, följt av ankomsten av planeten
”Melancholia” som träffar jorden i den vackrast iscensatta apokalyps som
skådats. Pjäsen spelades nyss med stor framgång på Spira, och kan nu ses i
Värnamo.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 11/4 2019)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.