Wordsworth inleder en av sina mest sublima sonetter med en
klagan över industrialismens erövringar på bekostnad av det arma
människosläktets delaktighet i naturen: ”The world is too much with us; late
and soon, / Getting and spending, we lay waste our powers;— / Little we see in
Nature that is ours; / We have given our hearts away, a sordid boon!”
Det är en främmande tanke att kalla David Zimmermans poesi
för sublim. Snarare rör den sig i de mest försynta och nedtonade av stämningar.
Så var det när han debuterade på lilla förlaget Anti med det tunna häftet Mal, och så
fortsätter hans skrivande i sin nya samling Ljus
och strålning, som mer än samling är en svit dikter med ett sammanhållande
tema kring något som ändå är bekant för Wordsworth-läsaren, alltså klagan,
förlust.
Inte sublim, men ändå på något sätt förankrad i ett
romantiskt modus. När jag läser denna bok i trädgården, en av aprils ljusaste
dagar – jag hinner precis läsa färdigt innan jag måste gå in och behandla min
nesliga pollenallergi – tänker jag spontant att Zimmerman skriver som en Paul
Andersson på avgiftning från sina omtöcknade metaforer. 50-talet var ju för
svensk poesis vidkommande en postromantisk epok, och det vore välgörande med en
återkomst för detta slags skrivande.
Själva dikten behandlar ett förlopp som sträcker sig över en
senvår fram till en sensommar. Medan vi följer diktjagets skildring av ”en
fars” sjukdom håller världen bara på – allt fortgår, som ett hån mot den sjuke.
Gräset växer, pionen blommar, vinden blåser, men Zimmerman investerar något
oroväckande i naturens åtbörder. Ljuset är ilsket. Med dessa små gester görs
världen levande, och genom att det görs så här, ja, försiktigt, blir det ett
ställningstagande. För nog är vår värld i mer behov av denna estetik, som
bestrider det bestämda, det som tydligt kan definieras. Hellre denna
ljussvävande måhända-blick på tillvaron än den polariserande tvärsäkerhet som
odlas på så många håll, den allt mer radarstyrda flockmentaliteten.
Genom dikterna finns en försiktig, respekterande blick,
genomborrad av den typ av andhämtningspauser som man kan finna i Göran Sonnevis
dikter, korta mellanrum i raderna. Sprickor där ljuset faller in, kanske. Fast
ljuset samspelar med strålningen, ett ord med otäcka konnotationer, speciellt i
samband med sjukdom. Zimmerman cirklar kring några få troper i sin dikt:
fåglarna, gräset, fadershuvudet, landskapet, solen …
Diktjaget förmedlar de dubbla känslorna, hur omvårdnad
övergår i ilska och förnekelse, och att det är svårt att både härbärgera och
kanalisera så starka känslor. Den kroppsliga förändringen löper sida vid sida
med den mentala. Vad Zimmerman då erbjuder är en förskjutningsmekanism: ”och
aprilljuset / och man ser det tydligt / hur det är / det blir svårare att
längta åt något håll”.
Även om Zimmerman är lågmäld blir effekten stark. Vad han
åstadkommer med sin distanserade blick är en dubbelhet. Att kalla en pappa ”en
far” ger dubbel distans, ungefär som en bestämd form (”pappan”) kan antyda ett
avståndstagande. En far, vilken som
helst? Själva ordet ”far” är väl också högtidligt, även om jag är medveten om
att det är brukligt i Skåne att i vardagslag tilltala sin pappa så (i Norrland
skulle det ordvalet bara bemötas med hån).
Det här är en konsekvent skriven svit, där upprepningarna
bildar mönster. Så tänker jag på den vikande rörelse som beskrivs. Solen,
luften, och – chockerande nog – fadern ”viks”, något som i sig ger aningar om
något otrevligt. Pappan – eller låt gå för fadern – går också in i en tystnad
genom sviten, alltmedan tiden passerar.
Dikterna liknar askgrå utsnitt, ögonblicksbilder eller
intryck för stunden, fångade i stunden. Utan att bli lagda till rätta visar de
hur anslående världen är, utan att den behöver ges ett uppskruvat tonläge:
efter
regnen
att
ett regn börjar och sedan upphör
och
efter allt det
efter
timmarna utan skuggor
ja
skuggor överallt nu
det
kan inte hjälpas
saker
gör väl sina skuggor så
efter
det
och
ute blåser
inte
ens vinden nu
Här gestaltas ett uppehållstillstånd, där man kan utläsa ur
de avslutande radernas konstaterande en önskan, att det ska bli slut på
intrycken. Att det varit för mycket ljus, för mycket värme, för mycket vind.
Ja, för mycket även av allt som pockar på ens uppmärksamhet. När intrycken blir
för starka är det lätt att återgå till Wordsworths småbittra utsaga: ”The world
is too much with us”. I detta tillstånd blir det också, för att tala med
Bananarama, ”a cruel summer”, där sinnesanalogin spelar med diktjagets känslor,
och långsamt höjer insatsen.
Då ökas också frustrationen. Dikterna handlar bland annat om
uppvaknandet. Hur det är både en lättnad och en fasa att vakna, men även
handlar det om frustrationen, som också den är dubbel: dels det jobbiga i att
vänta på att något ska hända, och det minst lika jobbiga när det väl händer,
viljan att skjuta upp det oundvikliga.
Zimmermans poesi må sakna de sublima kvaliteterna hos
Wordsworth och det druckna bildspråket hos Paul Andersson. Mina associationer
går ändå ditåt, när jag läser detta lika blygsamma som sorgfulla manifest. Här
finns också en skev och småtrotsig humor (”jorden tar och jorden tar”), men
främst: en röst som måste definieras som helt unik. Förhoppningsvis blir den
ett incitament för ett mindre dogmatiskt skrivsätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.