Gattet är en namnet
på en trång gata i Helsingborg. Det kan också vara en smal vattenled. Gattet är också en märklig bok från 1981,
skriven av Åsa Nelvin. Den återutgavs av Norstedts för tio år sedan, och nådde
flera nya läsare (inklusive mig). Nu utkommer den på nytt i en serie där
Modernista aktualiserar Nelvins kvantitativt diminutiva författarskap – endast
fem böcker.
Till Gattet
anländer det sjuåriga diktjaget, som för ordet genom samlingens 41 numrerade
dikter, plus sex drömmar. Hon är i exil från hemmet i Göteborg, och bor nu tillsammans
med sin bror och mamman hos släktingar, som moster Äster och Morbror Egon.
Mamman gör ett otydligt och vagt frånvarande intryck. Ibland är hon där, men
ofta saknar diktjaget henne.
Det som
utkristalliserar sig är en berättelse om otrygghet. Med kuslig exakthet lyckas
Nelvin fånga barndomskänslan, den där ovissheten som barnet måste lära sig
hantera, avståndet till vuxenvärlden, som om den inte bara är obegriplig ofta
är hotfull på ett diffust och opålitligt sätt. Man kunde parafrasera Viktor
Rydbergs berömda ord om sin egen påvra barndom, ”aldrig mätt”, med ett
nelvinskt ”aldrig trygg”. Brodern terroriserar henne med öknamnet ”Lisa med
grisarna”.
Avståndet till
vuxenvärlden kanaliseras i en lojalitet med den egna bildvärlden, den som de
vuxna – dessa krumelurer i marginalen – aldrig får tillgång till. Det ger sig
uttryck i en säregen surrealism, av det slag som tyder på en unik begåvning.
Det är glädjande att man till denna utgåva har valt att behålla originalets
omslag, tecknat av Ysuke Nagano, med fiskmänniskan. Det finns en poäng i det,
eftersom Nelvin själv skriver: ”Du förstår, jag håller alltid något / framför
mitt ansikte, / ett fiskhuvud eller en pappersmask / utskuren ur
cornflakespaketet.”
Bilder matas fram i
dikterna, med en glupsk hunger. Skratt och förtvivlan inryms ofta i samma dikt,
som när hon nämner det självmord som hon redan hade genomfört när boken utkom: ”En
vacker dag kommer jag att strypa mig / i hängslebyxorna. / Jag skulle vilja
skrika högt […] Men jag är för ful / och så
f u l i m u n n e n / att jag måste skratta med
slutna läppar / som en fnissmödis.”
Det är skrivet av
någon som är fastkedjad vid sin depression. Det unika med Nelvins röst hör till
precisionen i känslobeskrivningen. Iakttagelserna är minutiösa, och de framförs
på ett sätt som gör det omöjligt att bestrida riktigheten. Nelvin skriver
hetsigt, rastlöst, och låter minnet vara en kopiös outsinlig brunn. Hatet mot
platsen är också kopiöst:
Om jag såg en ÄNGEL
häruppifrån,
skulle jag vara tvungen
att säga –
Gå försiktigt, ängel.
I Gattet tar man inte ett
steg för långt.
Jag måste tala om för dig
– i Gattet
faller man hela livet.
Förlorad, heter det.
Nelvin är
fullkomligt skoningslös i sin skärskådan av både världens otillräcklighet och
de egna tillkortakommandena. Den som fortfarande står handfallen inför vad som
är bra poesi behöver bara läsa denna bok: den är stark, outspädd, och så
kategorisk och kompromisslös att det inte borde fungera konstnärligt – hon går
ju för långt, är för fördömande och, tja, endimensionell. Men fantasin utgör
den ytterligare dimensionen, och vissheten att revanschen skulle komma för det
utsatta barnet – att språket, och bildskapandet, är överlevnadsmekanismer.
Spänningen i denna
Nelvins enda diktsamling består i att den balanserar mellan det obearbetade och
det genomtänkta, med ett kaosartat flöde som ger efter för ordningen som
uppstår i berättandet. Minnen är förstås i sig vanskligt material, men Nelvin
lyckas genomföra en minneskonst som ter sig spontan och oförfalskad. Ändå är
det en bok som man utan tvekan känner krävde sitt höga pris. På ett sätt är det
allas barndom som gestaltas – med uppvaknandet, dödsmedvetenheten, separationen
från i första hand det barn man oåterkalleligen måste lämna bakom sig. Alltså:
döden finns, vuxenvärlden är imbecill och fantasilös.
Alternativet blir
då att bejaka det som särskiljer, i en slags utkoradhet: ”i mig slår en flugas
hjärta. / Min framtid som kvinna förefaller osannolik. / Jag är fullständigt
tondöv, / och tänker illa om alla.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.