I Linjen (2015) fick vi lära känna Emma,
en neurotisk kvinna som med viss möda uthärdade en anställning på ett företag
som gav ut självhjälpsböcker. Nu låter författaren, Elise Karlsson, oss
återknyta bekantskapen med Emma, i den nya romanen Gränsen.
Mycket är sig likt.
Titeln är även denna gång fyndig, genom att peka ut och betona de gränser vi
tvingas förhålla oss till – ja, men också så att vi på något sätt måste
upprätthålla gränserna. I Emmas fall blir det svårt, då det antyds ett visst
gränslöst beteende. Återigen inleder hon relationer, återigen strular hon lite,
men inte på något dramatiskt sätt.
Nu är det ju också
så att det dramatiska inte riktigt ligger för henne. Hon är en oansenlig figur,
som här börjar gå på yogalektioner. Som man kunde ha förväntat sig går det inte
jättebra för henne. Hon längtar mot något som bara kan manifesteras i hennes
inre: ”Det finns en punkt utanför mig och när jag kan se den, få syn på den,
kommer också jag att bli klar. Det kommer att öppna en spricka i mig där jag
kan slippa igenom.”
Det blir lika
mycket arbetskritisk essä som fängslande fiktiv berättelse. Gränsen mellan den
yttre och den inre världen betonas allt mer. Ska man ta hand om sig själv eller
ta hand om världen? lyder en av romanens implicita frågor, och man anar att svaret
lutar allt mer mot det senare nämnda, i återkommande referenser till hot
gällande klimatet och terrorismen, och inte minst patriarkatets monopol på
nedrigheter.
Emmas oförmåga att
frigöra sig, hennes instängdhet, blir romanens kärna. Men det är en brist på
drivkraft i olika riktningar – alltså att hon inte kan ta sig ut ur sig själv,
men också oförmågan att ta sig in i sig själv. Den här längtan efter något
större kan illustreras av en subtil blinkning till den religiösa tänkaren
Simone Weil. I det alltmer sekulariserade svenska litterära landskapet kan det
vara en tillfällighet att två så relativt disparata författare som Elise
Karlsson och Lyra Koli (i den nyutkomna Allting växer) anspelar på Weil, men fan vet om det inte är något större på gång
här, en längtan efter en tyngre tyngd, en mer nådfull nåd.
I det oförlösta hos
Emma finns en närhet till förlamande uppgivenhet, men hon blir en hjälte ändå,
genom att hennes författare tar så väl hand om hennes ynkedom, hennes brister.
Hon är en orossjäl, och kanske det inte går att skriva mer realistiska romaner
än så här på 2000-talet: åtminstone inbillar jag mig att verkligheten ter sig
just så här meningslös och trög, och att andra skildringar av den bara ljuger
och förskönar. Låt gå för att litteraturen också kan få ägna sig åt det –
ibland behöver vi drömmar att leva, men genom att läsa den här romanen påminns
vi att även giftet behövs, inte för att dö men för att leva i andra dimensioner
än i drömmarnas.
Jag gillar att
Karlsson gör något vettigt med sina romaner. Gränsen blir en naturlig fortsättning på Linjen – här uppmärksammas och utmanas tristessen och
stillaståendet. Inom dessa snäva ramar tecknas en absurt rolig Kafkaartad
berättelse – att ett Kafka-citat utgör bokens motto är en nästan övertydlig plantering.
Liksom tidigare arbetar dock Karlsson med både dolda och mindre uppenbara
litterära lån från källor som Sylvia Plath och Bonnie Tyler.
De små detaljerna
binder ihop denna raffinerat komponerade roman. I Karlssons blick på samtiden
finns en viss elakhet – en elakhet av det rätta virket (den genomskådande
elakheten), den som pekar ut missförhållanden, som visar exakt vad som är
knäppt i vår vardag. När världen håller på att falla sönder omkring oss behöver
vi romaner som denna.
Det rapportartade
skrivandet, utsökt genomarbetat, fungerar ypperligt, och ger rikliga tillfällen
till precisa iakttagelser av samtidens mindre smickrande sidor. Det finns en
träffsäkerhet även i gestaltningen av både individen och av samhället. Det
nästan parodiskt nedtonade och friktionsfria språket kräver sitt tålamod från
läsaren, som i gengäld blir rikligen belönad då den sanna humorn (den
humoristiska sanningen) så småningom infinner sig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.