Det gnälls ju lite
till mans över det usla läget för den svenska essäkonsten. Att det finns
undantag förhindrar inte att det generella läget ter sig dystert. Exempelvis:
en Sven Anders Johansson (Det cyniska tillståndet) gör ingen sommar. Som jag ser problemet beror det på att
svenska författare i denna genre gravt missförstår essäns uppsåt: antingen
skriver de för pedantiskt och lärt, eller så skriver de för slarvigt och
oinsatt – det blir antingen för akademiskt eller för journalistiskt. För
opersonligt. Et cetera.
Ett undantag är
förstås Fredrik Sjöberg, som har den närmast unika förmågan att kombinera
genrens närhet till att vara disträ med en förbluffande skärpa. Personlig och
ändå allmän. Nu utkommer han med en till det yttre blygsam bok: Mamma är galen och pappa är full, som
tar sin utgångspunkt i en målning av den bortglömde danske konstnären Anton
Dich.
På målningen från
1921 syns två okynniga tjejer. De är kusinerna Hanna Gottowt och Eva Arosenius.
Ja, hon till höger är alltså Lillan från Ivar Arosenius geniala barnbok Kattresan – mitt nystan in i läsningens
labyrint, den bok som jag nötte sönder med mina femåriga händer och lärde mig
typ allt jag behövde om inlevelse och karaktärsutveckling, för att inte tala om
språkets uttryckskonst.
Sjöbergs bok ger
många insikter, och han låter sin egen tanke ströva. Tids nog anländer den till
något väsentligt, och den lyckas plocka åt sig avgörande saker på vägen.
Associationsbanorna må förefalla krokiga, men när slumpen styr får man inte
vara för kräsen.
I förlängningen
blir det som att läsa en roman om de två kusinerna, och deras märkliga öden
bland konstnärer och konstnärssjälar, med Dich som en närvarande frånvarande
huvudperson. Sjöberg antar rollen som berättare, och kallar sig jägare – en som
jagar rätt på konstverk och artefakter knutna till denna danske konstnär i
skymundan (endast två av hans verk finns på museum, varav ett i Moderna Museets
oöverskådliga arkiv). I enlighet med denna jägarmetafor kallas de upptäckta
konstverken för byten och Sjöbergs medhjälpare för drevkarlar.
Det blir en
invecklad familjekrönika, som inte underlättas av att flera delar samma namn
(Eva). Lillan, en av evorna, blev 98 år gammal, blev också avbildad av den
betydligt kändare Modigliani. Sjöberg föredrar, med all rätt, Dichs version,
kanske för att hon där befinner sig i en märklig ställning till kusinen Anna –
både beroende av henne och självständig, både nära och avlägsnad från henne. Sjöberg
växlar anekdoter ur sitt eget liv – sparsamt – med berättelser från släkten
Arosenius – mer rikhaltigt. Det skulle bli så att Ivar Arosenius och Anton Dich
fick barn med samma kvinna.
Sjöberg skriver med
integritet om sin egen forskning, hur han lägger beslag på ett av Dichs
porträtt av poeten Blaise Cendrars, och trotsar påtryckningar från
Cendrarskännare som vill sprida porträttet. Först i denna bok blir det
tillgängligt (sid 79). Vad vi också får är långa utvikningar. Inte bara om
Cendrars, utan också om Gerda Wegener (känd från filmen The Danish Girl), om filateli, om film (som han klädsamt nog
avskyr), om tennis, om modernismen, om alkoholen (full av sanningar), om
tallarna på italienska landsbygden, och om en del annat.
Titeln härstammar
från en återgiven replik från Lillan, och pappan i det fallet var då inte den
biologiska Ivar utan styvpappan Anton. Han lär ha druckit en del, men det är
ett mönster hos de flesta manliga konstnärstyper som passerar revy här. Jag
tycker nog att Sjöbergs utläggning om alkoholen hör till bokens starkare
partier, blir en miniessä, och kanske hade jag önskat mig mer av liknande
partier: en personlig insats, ett mod i skrivandet. Nu blir det i övrigt mycket
som påminner om kalenderbitarens nit, och aningen utmattande för någon som inte
är riktigt lika insatt i familjens märkliga öden.
Vi får också veta
att Hanna hade en kortare romans med Brecht, även om den också kan ha stannat
vid att han gav henne ett kakrecept från sin mor. Mycket är eventuellt i den
här boken, och det är förstås också så det ska vara: det här är minst av allt
en biografi. Vad vi får i stället är ett skrivande i lojalitet med Frithiof Nilsson
Piratens motto: ”Allt i denna bok är fri fantasi. Endast överdrifterna äro
hämtade från verkligheten.”
Ibland får jag
intryck av att Sjöberg helt enkelt tröttnar på alla sanningsanspråk och testar
läsarens inbillningsförmåga. Låt gå för det, jag väljer att inte alltid ta
honom på orden, utan förlitar mig på den allmänna känslan. Den övertygar desto
mer, och låter hans bok vara lika mycket bagatell som ädelsten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.