Med sin andra roman på fågeltema lyckas inte
Tomas Bannerhed få sin prosa att lyfta. Huvudpersonen är en självupptagen
kverulant, och berättelsen är tråkig, pretentiös och krystad.
Det är med höga förväntningar jag läser Tomas Bannerheds nya roman, den första sedan debuten Korparna, som för sju år sedan fick både Borås Tidnings Debutantpris och Augustpriset. Det är inte otänkbart att det är en bok som i framtiden kommer att vara lika högaktad som Lagerkvists Gäst hos verkligheten och Tunströms Juloratoriet.
Mycket är sig likt
i återkomsten, som heter Lugnet. Även
här är huvudpersonen en neurotisk fågelskådare. Det är inte alls svårt att
föreställa sig pojken Klas från förra romanens 70-tal förflyttad till den unge
mannen Urban i denna romans sena 90-tal. På fritiden samlar han på fågelägg,
går i psykoanalys, och försöker inleda en kärleksrelation med en kvinna som han
på ett obehagligt sätt stalkar med sin fågelkikare.
Tyvärr saknar denna
andra roman den poetiska suggestivitet som debuten odlade i sådan rikedom. Berättelsen
är stillastående, psykologin grund, och bildspråket föga originellt. När Urban
tror att kvinnan han träffar är kär i honom känner han sig som ”en nyöppnad
flaska champagne”, för övrigt en liknelse som fanns även i Korparna, fast då var det en flaska Pommac.
Det blir också
monotont med de många brev mamman skriver till sonen, brev som han aldrig
svarar på. Hon vistas på mentalsjukhuset Lugnet. Urban jagas av dåligt samvete
för att han övergett mamman – men inte värre än att han tar ut förskottet på
hennes arv.
Urban är överlag en
ganska gnällig figur, och ibland undrar jag om Bannerhed helt enkelt vill
skriva en karikatyr på en viss typ av manlig romanfigur som känns igen från
romaner av Ulf Lundell, Jack Kerouac, Hjalmar Söderberg (samtliga författare som
namndroppas flitigt för säkerhets skull). När han väl ska förlösas av den där
typen av kvinna som finns i deras romaner, Kvinnan med stort K, blir det inget
av det.
Det är synd att
Bannerhed inte lyckats ge Urban liv, inte förmått visa hans personlighet på ett
mer spännande sätt. Att han är ensam räcker inte för att jag ska fatta intresse
för honom. I stället för repliker mellan levande människor får vi parodiskt
övertydliga psykoanalytiska monologer när Urban går i terapi, och hans tjej
Sonja föreläser lika parodiskt om Franz Kafka och Gayatri Spivak. Exakt allt
som de säger kan man läsa in sig på fem minuter på wikipedia.
När den här romanen
är originell är den det på det på ett krystat sätt som bara blir pinsamt. Den
är också full av upprepningar, som när Urban för kanske femte gången ställer in
en äggkopp med sin sperma i frysen. Den är också pretentiös: han vill
kryokonserveras för att bli upptinad i framtiden, helst med en kvinna vid sin
sida, men Hermann Hesse får honom på andra tankar.
Det här är en roman
med hög fallhöjd. Om Korparna var så
bra att den illustrerade William Blakes tes att ingen fågel flyger för högt om
den flyger med sina egna vingar, visar Lugnet
att få saker faller lika avslöjande platt mot marken som litteratur utan luft
under vingarna.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 11/9 2018)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.