Negationen är ämnet
för Mirjam Tuominens prosasamling Bliva
ingen, ursprungligen från 1949, och nu återutgiven som den fjärde lilla
volymen i Eskatons otidsenliga satsning på hennes böcker. Otidsenligt, jo, men
så välkommet för den lilla skaran läsare som håller Tuominen högt.
Det var tack vare
Anders Olssons tematiskt hållna studie Läsningar
av Intet från 2000 som jag fick upp ögonen för denna orättvist
marginaliserade finlandssvenska författare. Bliva ingen är en nyckelbok, genom
att dess noveller återgår till negationen, nollpunkten, mystikens Intet, som
varit så fruktbar för många författare från Mäster Eckhart via Kierkegaard och
Nietzsche och vidare med Södergran, Ekelöf, Vennberg, fram till Trotzig, för
att bara ta Olssons exempel. Det är en allomfattande och tillåtande inriktning,
som lätt kan uppfattas som flummig. Lite anything
goes.
Till den här boken
hör ett lite tillkrånglat efterord av Anna Sjöberg, som ändå säger något om hur
kanske tillkrånglad Tuominens projekt är, i just denna bok. Själv använder hon
det suggestiva ordet ”inkänsla” som en ingång till den inriktning hon väljer,
som till hälften är religion, till hälften estetik. Nyktert skriver hon om en
värld där ”tänkandet är den enda varaktiga fröjden som givits er”. Så kunde man
säga att hon utövar tankens ärliga skrift – alltså något mer än blott
skönlitteratur.
Det är noveller,
fast man lika gärna kunde tala om filosofiskt religiösa traktat, med viss
samhällsudd. Formatet är växlande mellan korta betraktelser, skisser på en
sida, och regelrätta långnoveller. Det handlar om en fattigpojke med löss, han
slår följe med demoner och andar. Det handlar också om sjukdom, både reell
sådan och påhittad. Just balansgången mellan det verkliga och det inbillade är
vad Tuominen ägnar sig åt. Hon vårdar det lilla livet – den sjuke, barnet, den
svage, den som inte räcker till, de med sämre eller bara mindre resurser.
Fantasin drivs till
sin spets i en av novellerna som är skrivna från hästars perspektiv, i en
absurd men ändå rimlig kontext, som erinrar om en frihetslängtan, att kasta av
sig det ok det innebär att vara människa. I en annan novell är det en affärsman
som håller monolog om hur viktigt det är att bevara de ekonomiska
ojämlikheterna. Hans röst är parodiskt, och skorrar något fruktansvärt, men så
är hans tal något man har hört till leda, och hör fortfarande, när kapitalister
uttalar sig i media om sina ofantligt viktiga tjänster och hur viktigt det är
att upprätthålla hög standard – för en själv.
Här drivs Tuominen
av ett politiskt ursinne när hon markerar dikotomin mellan entreprenören och
konstnären, illustrerad i affärsmannens vän, författaren, och hur deras roller
både är beroende av varandra och är helt väsensskilda – så disparata att ett
möte mellan dem hotar ens mentala hälsa. Analysen av konstens villkor kan
tillämpas än i dag, och lika aktuell är synen på ungdom, i affärsmannens
hustrus jakt efter de bortflyende åren och korrigeringar för att få huden ”att
strama flickaktigt jämn”, något som Tuominen snabbt avpolletterar: ”man
avskaffar ålderdomen”. Att bli ingen kan vara ett sätt att uthärda lidandet,
som gestaltas både i världens, genom andra världskriget som hon annars skrivit
utförligt om, och i de egna depressionerna.
Tuominens stil
vistas med antydningar, med det otillräckliga. Hon skriver om kärlek med all
den erfarenhet som kan uppbådas, så att det blir autentiskt, och där kärleken
blir något annat än enbart fysisk lusta och samtidigt lika mycket något annat
än förandligad agape. Där blir kärleken för svår när objektet realiseras till
ett subjekt.
Det kan vara en
besvärlig stil – en aquired taste.
Den frodas i det dunkla, och söker sig mot utplåningen, mot ställen där
närvaron gör för ont. Det är ett sätt att se på världen som har blivit allt
ovanligare. Vi har övergett vår samvaro med det andliga, och Tuominen påminner
oss om vikten av en frågande inställning. ”Natten lär en att fråga”, som en
annan religiös mystiker skrev (Emilia Fogelklou). Det känns som att Mirjam
Tuominen tillbringade många långa nätter sömnlös för att nå de insikter hon
förmedlar i den här boken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.