Den mångfaldigt prisbelönta Sara Stridsbergs
nya roman är en gastkramande fantasi om en kvinna som mördas. Det är en
enastående roman som balanserar ypperlig människogestaltning med suverän
stilkonst.
I sin nya roman Kärlekens Antarktis berättar Sara
Stridsberg om en kvinna som mördas och styckas. Nej, vi tar om: hon berättar
inte om detta öde, hon skildrar det inifrån. Den mördade kvinnan håller en
monolog om sitt liv som heroinmissbrukande prostituerad, och om sin död,
uppraggad av en torsk som bär på mordiska tankar.
Att historien
kallas ”litterär fantasi” hindrar inte att minnesgoda läsare hittar paralleller
till ett känt rättsfall från 80-talet, Catrine da Costa. Vad Stridsberg gör med
historien är dock något helt enastående. Berättarrösten är kvar i
dödsögonblicket, som återberättas ur olika perspektiv.
Och jag måste säga:
som före detta skräckkonnässör har jag läst åtskilliga skräckromaner, men
frågan är om jag någonsin läst något lika gastkramande som denna rysliga
berättelse. Ninni, som vår berättare kallas, må vara skapad efter känd förlaga
– det viktiga är hur hon lösgör sig från fakta och blir fiktion, blir en röst
som talar till läsaren. Som bekant kan fiktionen härbärgera en större version
av verkligheten, en version som ger sanningen nya dimensioner.
Metoden känns igen
från ett par romaner av Joyce Carol Oates: Zombie
om seriemördaren Jeffrey Dahmer och Mörkt
vatten om Mary Jo Kopechne som drunknade i senator Ted Kennedys bil.
Även Stridsberg ger sin protagonist en egen röst, och till det mirakulösa hör
hur väl denna röst från de döda fungerar.
För det här är en roman som lägger beslag på läsarens
känslor. Stridsberg lyckas balansera ytterligheter på ett sätt som måste kallas
genialt, hur överanvänt jag än tycker det epitetet blivit. Dels är det
närgånget, genom tillgången till rösten, och dels är det distanserat, genom den
estetiska behandlingen.
Men ytterligheterna finns också i själva skildringen, som
väger ljus och mörker i samma vågskål. Även tyngd och lätthet balanseras, i hur
det tunga ämnet ges en svävande lätthet i stilen – den suveränitet som finns i
formuleringarna. Som när Ninni funderar kring kärleken: ”Jag tror att den är en
plats i ljuset där inget kan ta en.”
Kärleken räcker inte till. Det räcker inte att hon älskar
sin kille Shane, eller sina barn, eller att hon har föräldrar som försöker och
försöker – den destruktiva driften mot drogerna och i förlängningen döden är
starkare. Till romanens starkaste sidor hör Ninnis mer eller mindre frivilliga
kapitulation inför sin anonyma mördare. Dessa sidor är så starka att jag läser
dem med tårar som både droppar och skvalar rätt ned i boken.
Ofta tänker jag, och det här hör till vad som gör hennes
roman så oerhört skrämmande: men hur kan den här författaren ha tillgång till
dessa insikter i psyket, dessa mörka platser? Hur har hon ens vågat tänka så
här otillbörliga tankar? Som dödsdriften hos Ninni: att hon hamnat i en värld
hon inte vill leva i, ett liv så eländigt att döden blir något att hoppas på.
I Stridsbergs tidigare romaner har det funnits något
kantigt, och jag säger det här med beundran, med tanke på Drömfakulteten som kanske den bästa svenska roman jag har läst
under 2000-talet. Nu skriver hon som om hon släppt bromsen: det finns något
frigörande i hur den här romanen är skriven, något som får den att bli ännu mer
övertygande, som om den vore skriven utifrån en kraft som inte är av denna
världen. Genuin människoskildring övertrumfar alltid konstfull språkbehandling,
men här samsas den psykologiska gestaltningen med en stilkonst som är
makalös.
Riktigt bra litteratur är sällsynt. Det blir allt mer
uppenbart att Stridsberg saknar sin jämlike bland svenska generationskamrater.
För att hitta en motsvarighet till denna omtumlande och avgörande läsning måste
jag vända mig till Selma Lagerlöf och Birgitta Trotzig. Kanske de här två,
numera tre författarna tillhör de modigaste som har skrivit svenska romaner.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 14/9 2018)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.