Debutanten
Tone Schunnesson har skrivit en generationsroman som med sin höga droghalt inte
är något för Socialstyrelsen. Den visar livets meningslöshet på ett ärligt och
autentiskt sätt.
Huvudpersonen
i Tone Schunnessons debutroman Tripprapporter
flummar runt bland tillfälliga förbindelser och droger. Ständigt berusad,
synbart på flykt från något: rastlösheten, ensamheten, eller självföraktet.
Som
synes: en typisk generationsroman, så som de från svenskt håll skrivits från
åtminstone Ulf Lundells Jack (1976)
och Per Hagmans Cigarett (1991). Enligt
Jessika Gedin ska en generationsroman innehålla bland annat 20 % sex, 20 %
knark, 10 % alkohol, 30 % olycklig kärlek, och i så måtto infriar Schunnessons
roman detta med råge.
Huvudpersonen
tar sig till Bangkok, där hon minns tidigare resor till Barcelona, Berlin,
Tokyo, Paris (jag har nog glömt någon stad). Hon minns älskare som Andreas,
Jani, Nikita, Joar (jag har nog glömt något namn). Hon tar droger som e, ladd,
gräs, MDMA (jag har nog glömt någon drog).
Hon
lever ansvarslöst och gränslöst, prostituerar sig för att få pengar till
drogerna. Det är en dekadens som är märkligt friktionsfri, och det är förstås
poängen: här ska det inte nås fram till någon avgörande krasch som får henne
att skåda sina problem i vitögat. Det är en litteratur skriven i skalan 1:1,
och det är nästan fascinerande att läsa om hennes ständiga drogintag.
Nästan
fascinerande, för på något sätt blir jag inte ens provocerad av drogmissbruket.
Tjejen, jag har läst Burroughs, mansplainar jag för mig själv. Det sägs att det
tråkigaste som finns är att lyssna på någon som redogör för sina drömmar. Det
slipper vi här, men tyvärr är det också tråkigt att lyssna på reseminnen, samt
erfarenheter av droger, något vi får desto mer av här.
Det
är rätt ineffektivt skrivet. Att huvudpersonen har ett stort hål i sin själ är
en självklarhet som hamras in gång på gång, för den som skulle missa det. Då
och då är det som att berusningen lättar, och hon kommer till insikt om ensamheten
och framför allt dess konsekvenser.
Schunnesson
låter sitt berättarjag pendla mellan att vara objekt och subjekt. Objekt i ett
flertal beskrivningar av henne naken eller iförd trosor, med lika många
toalettbesök som onaniscener. Men okej då, prydhet tillhör 1900-talet – eller
jag menar 1800-talet. Tjejen, jag har läst Joyce, mansplainar jag igen, och i den
nästan hundra år gamla generationsromanen Ulysses
gör Leopold Bloom både ett toalettbesök och onanerar.
Nu
låter det kanske som att det här är en dålig bok. Fast Schunnesson gör
meningslösheten bokstavlig, när hon skildrar detta liv utan mening.
Huvudpersonen pendlar mellan dödsångest och dödslängtan, och det må sakna
uppbygglighet eller karaktärsdaning – som generationsroman har den nog något
att säga den som vill veta hur meningslöst livet kan te sig för en ung människa
i dag.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 6/9 2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.