I
sin tredje roman fortsätter Therese Bohman utforska ensamhet och begär. Hon gör
det med stilistisk skärpa och god blick för både individens och omgivningens
förfall.
Vi
hålls länge på halster i Therese Bohmans nya roman Aftonland. Den handlar om en nyseparerad kvinnlig konstprofessor i
fyrtioårsåldern, Karolina Andersson. Hon är expert på kvinnobilden i symbolismens
dekadenta konst från slutet av 1800-talet, och handleder en ung doktorand som
säger sig kunna leda i bevis att den bortglömda svenska målaren Ebba Ellis
inspirerade Franz von Stucks berömda målning av den nakna Eva omslingrad av en
orm, ”Synden”.
Något
dåligt ska hända, men vad det är blir länge inte klarlagt. Efter att Karolina
börjat svärma för doktoranden får vi långa tillbakablickar. Liksom tidigare
protagonister hos Bohman, Den drunknades
Marina och Den andra kvinnans
namnlösa unga kvinna, är hon neurotisk, och vantrivs med sin ensamhet.
Dessa
tillbakablickar stör inte, utan bildar tillsammans med en hemresa till
uppväxtens Gusum i Östergötland bakgrund till ett tålmodigt utfört porträtt av
Karolina. Ja, liksom i en målning skapar dessa inslag nyanser i henne, ger
henne kontur och får henne att bli en både intressant och helt trovärdig
person. En kvinna som livet håller på att gå förbi.
Bohman
är bra på att skapa stämningsfyllda bilder, men nöjer sig inte med det. Här
finns också något ytterligare som dröjer sig kvar, som får romanen att bli
något mer än bara en skildring av individens vedermödor – skarpa karikatyrer av
kulturskribenter, vass analys av samtidsfrågor, klargörande redogörelser för
maktspelet på universitetet. Samt precisa iakttagelser av den tunga ensamhet
som Karolina bär på.
En
ensamhet som lockar henne till drastiska åtgärder. Hon identifierar sig själv
som en typisk missbrukarpersonlighet, med konst, sex och alkohol som de
ingredienser som bedövar ångesten. Att jag nyss kallade henne ”trovärdig” är
förstås en kliché: jag menar nog bara att hon är fullständigt mänsklig, och som
sådan ett ganska unikt inslag i nutida svenska romaner.
Bohman
är då en författare som ger sig in i känslorna med hull och hår. Det är sensuellt
skrivet, men också kroppsligt. Glöm kliniska kyssar och doftlösa samlag. Det är
en roman om begär av olika slag, ett inte fullt lika vanligt romanmotiv som
kärlek eller svartsjuka.
I
bakgrunden tecknas en undergångsstämning, som inte ligger långt från den dekadenta
fin-de-siècle-atmosfär Bohman trivs så bra med. Aftonland må vara en titel lånad från Pär Lagerkvist, men det
tecknar framför allt en bild av västerlandets slutperiod. Hon kopplar ihop
individens undergång med samhällets.
Mystiken
och spänningen bidrar till att denna bladvändare kunde ha skrivits av Patricia
Highsmith. Det här är liksom hennes bästa romaner en roman som oroar, som tar
sig djupt ned i själens hemligaste skrymslen. Även här finns den svartsynta men
också klarsynta blicken på de destruktiva krafter som styr människors
handlande. Men också den skärpa och balans som präglar en riktigt läsvärd
roman.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 13/9 2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.