I
sin nya prosaberättelse skriver Helena Österlund om sorgen efter en död mamma.
Det är annorlunda berättat, och blir personligt och trovärdigt på ett helt
annat sätt än man är van vid.
En
av senare års märkligaste svenska prosaböcker är definitivt Helena Österlunds Kari 1983, som kom för två år sedan.
Även när jag glömt det mesta jag har läst kommer jag att minnas flickan som
bytte hjärta med en järv i denna udda berättelse på gränsen mellan saga och
psykos.
Nu
utkommer Österlund med en ny prosabok. Det skulle vara falskt att kalla den för
roman, då den bara är 68 sidor lång. Det är en begränsning, som kräver finess
hos författaren. Som självbiografi är den ändå längre än Tomas Tranströmers Minnen ser mig. Även om båda böckerna
utger sig syssla med minneskonst ska du inte förvänta dig några uttryckliga stilistiska
likheter.
Nä,
för här är det ett helt annat temperament som dikterat villkoren för hur
berättelsen ska formas. Liksom i förra boken finns ett helt menageri av djur:
en björn, en räv, en zebra, hästar, en fladdermus … Djur som berättaren lockas
till, på ett sällsamt och äventyrligt sätt.
Österlund
gör i sin berättelse ett försök att komma till rätta med det som smärtar. Den
sorg som bara kan uttryckas som fragment. En död mamma. Och barnet, på väg att
växa upp. Ett vuxenblivande som tar sin omväg genom djurriket. Ett inte helt
ofarligt vuxenblivande, dessutom.
Det
är sorgen som bildar förutsättningen för de förvandlingar som berättelsen
antyder. Jag tror inte Österlund delar Montaignes idé om att vi gör oss av med
vårt gamla jag när vi utvecklas, att barnet tar kål på spädbarnet liksom den
vuxne tar kål på barnet. Att vi utplånar allt inom oss. För hos henne lever
olika versioner av oss kvar.
Det
är också sorgen som kan få en människa att tappa fotfästet, och det är så jag
uppfattar detta självporträtt. Psykos kan te sig som den sundaste reaktionen
när vi hamnar i ett extremt läge, som i det här fallet, ett dödsfall inom
familjen. Då kan det vara behovet av en flyktvärld som föranleder det Underland
huvudpersonen hamnar i, där vi på slutet också bevittnar ett möte nästan lika
häpnadsväckande som flickans möte med järven i förra boken.
Om
du liksom jag ibland kan tycka att svenska författare generellt är mer än
lovligt förälskade i verkligheten borde Helena Österlund vara en författare för
dig. Hon representerar ett skrivande som tar fantasin på allvar, och hon landar
med fötterna före i en vildare terräng än den gängse. Det är faktiskt
uppfriskande och löftesrikt, bland annat för att det känns som att hon inte på
förhand vet vad som ska hända. Då laddas hennes berättelse med en speciell
sorts spänning.
Det
blir också trovärdigt på ett okonventionellt sätt, och som sådant dokument
öppnar den här lilla boken för ett nytt självbiografiskt skrivsätt. Om än inte
helt enkelt att följa. Men återigen: om du vågar ta dig an något som inte bara
bekräftar det du redan vet, då har du något att bita i här. Ge det en chans
bara, så kommer rader av oväntad skönhet till dig lika plötsligt som
efterlängtat.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 28/8 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.