Med
tre märkliga berättelser debuterar Ursula Scavenius, i en bok som får det
samlande och passande namnet Fjer. På
danska ”fortællinger”, som vi ju känner till från exempelvis Karen Blixens Syv fantastiske Fortællinger. I
gränslandet mellan myt och verklighet utspelar sig dessa novelliknande texter.
Det sammanhängande temat är hur döden och den döda påverkar livet och de
levande.
I
första berättelsen är vi i Bulgarien. I ett fiktivt Bulgarien, där man inväntar
besök av en kung. Berättaren, den aspirerande författaren Alexander, bor i
slummen, granne med Peter Majinski, genialisk konstnär, och dennes fru som
sitter i rullstol efter att ha blivit påkörd av en bil, samt dottern Lucia, i
obestämbar men kanske farlig ålder. De ockuperas av skrämmande hundar.
Runtomkring dem finns dessutom konstnärsbögar, och Alexander plågas av minnen
från armén, medan Lucia skrattar och skriker om vartannat.
Småningom
utvecklas det till en berättelse om dubbelgångaren, där parallella linjer skär
mellan Majinski och Alexander: ”Det var, som om Majinski ikke var virkelig
mere. Lucia var vokset ind i mit mørke. Jeg frygtede, at hun ville dø uden min
hjælp. At jeg var det, det holdt hende sammen, indtil hun ville blive låst
inde.”
Det
finns ett overkligt stråk över det hela, när Scavenius tar ut svängarna och
låter förloppet vetta mot det oförklarliga. Det är svårt att säga vad som exakt
sker – men det är fascinerande att följa, och det som åstadkommer den här
overklighetskänslan är förankringen i fiktionen, att det drömska lika väl kan
tyda på psykos som en förvisning till Helvetet.
Detta
spår fortsätter i de andra berättelserna. Främst i den följande, som låter oss
följa mannen Anker och kvinnan Sabina, i en närmast mytisk intrig kring livets
uppkomst och slut, graviditet och födsel och död, där till och månen föder en
babymåne. Magisk realism? I så fall av ett mer beskedligt slag än den gängse
repertoaren. Jag skulle hellre vilja säga att här har vi en författare som
uppvaktar fantasin, och dess svar är ett obetingat ”JA!” Anker och Sabina
försöker hitta någonstans, hitta något. Miljön är påtaglig, påträngande, kväljande
vämjelig, läskigt livfull. Här går man inga mysiga promenader och njuter av
skogens stillsamma storhet.
Vi
följer paret i denna vilda otuktade berättelse. Dessa gränsvarelser, som
tillåts passera mellan människa och djur med några enkla åtbörder. Barnet blir
en fossil, eller något annat: det är oskrivet hur vi ska uppfatta föräldrarnas
reaktion på vad de får i sitt knä, liksom.
Så
i den avslutande berättelsen ytterligare ett par, där hustrun Iris har dött i
sjukdom, men fortsätter finnas kvar både i abstrakt och konkret form hos
mannen. Det som tar form är också själva berättelsen, som metodiskt växer fram.
I en miljö där fräna doftspår läggs över texten.
I
det drömska smått psykotiska skär en skarp realism in. Scavenius karaktärer har
tagit sig rätt in i henne, får man en upplevelse av när man läser, och då
repriserar de den rörelsen in i läsaren. För det hör till den goda
litteraturens egenskaper, att karaktärerna görs konkreta och minnesvärda. Då
visas också vad sorgen gör med oss.
Konsekvent
skildras en mättad, rå atmosfär, full av eländiga lukter och ogästvänlig eller
rentav farlig natur. Scavenius gestaltar smärtan och sorgen och begäret i
stället för att berätta om den, och det är fullständigt övertygande och
naturligt. Hon har ett gnisslande språk – i den mån det sjunger är det en
metallisk sång. Titeln får sin förklaring indirekt, genom sin koppling till de fåglar
som åsyftas utan att egentligen ha så mycket med förloppen att göra. Namnen
Lucia och Iris syftar så klart på ögat och synen, och jag anar att det finns en
ledtråd till en tolkning här, som hjälper oss att styrka deras vittnesmål.
Kanske det är att övertolka att den galna Lucia i Scavenius text har att göra
med Lucia Joyce, som fick diagnosen schizofreni på 30-talet.
Man
ska passa sig för att söka stilistiska likheter, för det säger nog mer om din
egen läsning än om författarens. Men jag tänker osäkt på Philip Ridleys
sorgligt bortglömda film The Reflecting
Skin, att Scavenius är lika bra på att fånga de lugubra stämningar som
frigörs av den som vågar bejaka närheten mellan sundhet och galenskap. Konsten
kan gärna få vara denna lekplats, där ingenting är märkligt. Eller för den
delen Charlotte Perkins Gilmans novell ”Den gula tapeten”, som också lyckas ge
känslan av instängdhet en helt lysande stilistisk inramning.
Det
här är en stark samling berättelser, med tre ganska särskilda historier som
ändå hålls ihop av den konsekvent styrda kursen – en kurs som går mot det
osäkra, mot det opålitliga. Precis som fiktion ska vara, alltså, men så sällan
förmår leva upp till. Utan att redovisa några bestämda utkast eller förslag
lyckas Scavinius skapa den där åtråvärda känslan av lustfylld olust som endast
riktig litteratur klarar av.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.