På
90-talet hävdade en populärvetenskaplig skrift att män var från Mars och
kvinnor från Venus, en fras som blev osedvanligt slitstark. För min del hade
det varit lämpligare att låna den formel Helene von Druskowitz använder i sin
pamflett Pessimistiska kardinalsatser
från 1905: ”männen kommer från skogen, kvinnorna från havet”.
Nu
var Druskowitz bok inte något som nådde de stora massorna. Hon skrev den
inspärrad på mentalsjukhus – en tänkbar orsak till att hon vågade uttrycka sig
så bitskt. Hon hade inget att förlora, allra minst sitt anseende, även om
hennes förmyndare – som sneglat i boken – tvingade henne till en skriftlig
tystnad därefter, som varade fram till hennes död tretton år senare. När boken
återutgavs på 1980-talet var det under den kärvare titeln ”Mannen som logisk
och moralisk omöjlighet och som världens förbannelse”. Så lyder också det
längsta kapitlet i denna korta skrift, som nu har översatts av Peter Handberg,
som också skrivit ett efterord som är mer än dubbelt så långt som
ursprungspamfletten.
Helene
von Druskowitz doktorerade som den andra kvinnan i Europa, på universitetet i
Zürich, ett av få universitet som tillät kvinnliga studenter. Hon gjorde det
med en avhandling om Lord Byron – senare skulle hon skriva en biografi om
Shelley. Utöver sina filosofiska böcker skrev hon dramatik och lyrik, och var
utbildad konsertpianist. Hösten 1884 träffade hon Nietzsche i Zürich, och tog
initiativ till en lång promenad, som skulle göra avtryck i bådas fortsatta
arbeten. Vi återkommer till promenaden, efter att ha kikat på den manshatande
skrift hon skrev 1905.
Det
är en text som blir en motskrift mot religionens destruktiva kraft, där
Druskowitz upphöjer människan på bekostnad av Gud. Många jämförelser görs
mellan män och djur, och de utfaller inte till männens fördel. I skriften är
hon lack inte bara på mannen i allmänhet, som representant för allt ont och skadligt,
utan i synnerhet på just Nietzsche. Med en möjligen avsiktlig tautologi kallas
han ”den dumma skriftställaren som är en komplett idiot”.
Det
finns en obetalbar gnista i hennes stil – ja, det är ett upphettad vrede som
skär genom raseriet. Det är en nietzscheansk text, skulle man kunna säga, och
hon går i samma fälla som Knut Ahnlund gjorde när han kritiserade Elfriede Jelineks
Nobelpris (Svd 11/10 2005) i en jelineksk text, ursinnigt monoman på ett sätt
som visar att han fullständigt tillägnat sig hennes skrivsätt. På samma sätt är
Druskowitz en skicklig Nietzsche-läsare, som så att säga lånar hans stilistiska
kavaj. Hennes underrubrik ”de friaste andarna” är förstås en pik mot Nietzsches
uppsåt att nå ”fria andar” i sin underrubrik till Mänskligt, alltförmänskligt.
Subtilt
och försåtligt smygs manshatet in, med argument slipade mot förtvivlan.
Formuleringarna är lika vassa som i Valerie Solanas SCUM manifest, som Handberg nämner helt kort i sin essä. Här har
mannen inget värde, inget berättigande. Liksom hos Virginia Woolf hånas mannens
besatthet av sport, hans obildade läggning, hans flockbeteende, ett argument
också Nietzsche använde.
Promenaden
fick ödesdigra konsekvenser på det privata planet. Fyra år senare blev
Nietzsche bokstavligt och plötsligt galen, och sex år senare blev Druskowitz
intagen på mentalsjukhus för resten av sitt liv. Hon skulle förbli produktiv
som författare, men alltså inte efter denna skrift.
Konsekvenserna
för deras skrivande blev också ödesdigra, då båda radikaliserades i rakt
motsatta riktningar. För det är värt att komma ihåg: medan Druskowitz
fortfarande betraktas som en virrpanna för sina åsikter är Nietzsche orubbad
som filosofisk auktoritet. Även om han kritiseras tas han på allvar. Eller ta
Strindberg, om vi inte ska gå över ån efter vattnet, vars synpunkter i
kvinnofrågan ofta är en spegelbild av hur Druskowitz skriver.
Det
anmärkningsvärda för tidens fria andar var väl att det var just en kvinna som
angrep Nietzsche, men också att hon gjorde det med så välgrundade argument.
Åtminstone i efterhand framstår hennes kritik som rimlig. Kanske rentav
alltförrimlig?
För mig som sällan har förmågan att komma under ytan på litteraturen ter sig både Nietsche och den kvinna du skriver om vara sådana författare som jag hellre läser om än av. Sett ur detta perspektiv fann jag din text spännande och intressant. Men en fråga. Vad betyder frasen: "Promenaden fick ödesdigra konsekvenser på det privata planet". Menar du (eller Handberg) att promenaden bokstavligen förorsakade huvudpersonernas sinnessjukdom? Det ter sig litet egendomligt men troligen är meningen en annan.
SvaraRaderaIrrelevant randanmärkning.Visste du att Erland Josephsom spelat Nietsche i filmen "Beyond Good and Evil" från 1977. En kommentator på IMDB skriver: Recommended for intellectuals with nerves of iron.
Var nog mer så att bådas tänkande tog en mer radikal inriktning. Nietzsches galenskap kom ju väldigt plötsligt, när han sett en häst torteras.
SvaraRaderaJo, jag känner till den filmen, och att Erland Josephson spelade Nietzsche, men jag har inte sett den. Känns inte så där jätteangeläget ändå.