Den nigerianska
författaren Teju Coles debutroman är trivsam och informativ i sin skildring av
hemlandet. Men kritiken kunde vara skarpare formulerad.
En namnlös
berättare återvänder till hemlandet Nigeria i Teju Coles
roman Varje dag är
tjuvens dag. Den skrevs
ett par år innan hans hyllade Öppen stad, och har flera
likheter med den, bland annat i hur huvudpersonen är ett
självporträtt, och att han är en flanör som betraktar
sin omgivning med en hel del skepsis i sitt bagage.
Redan på
flygplatsen i Lagos erfar han problemen med sitt gamla hemland. Efter
att ha tillbringat några år på universitet i New York blir han beklämd av den
korruption han möter. Snarare än
fiktion liknar det ett reportage; ursprungligen skrev han boken som en serie
blogginlägg. Till fots, på buss och på flygplan reser han med journalistens
blick omkring i det Nigeria som redan känns honom så främmande.
När några
tonårsligister försöker
pressa honom och resesällskapet på pengar vill han ringa polisen, men får höra
att det är meningslöst, för att få hjälp av polisen skulle kräva en högre summa
i mutor. På en buss får
han syn på en snygg ung kvinna som läser en bok av Michael Ondaatje, men i
övrigt är det illa ställt med litteraturen, konstaterar
han efter några besök i boklådorna. Mötet med kvinnan blir ändå en uppenbarelse
för honom.
Det är nästan
mer som reporter än som skönlitterär författare Cole skildrar det nutida Nigeria
i denna bok, som jag tvekar att kalla roman. Det finns något nostalgiskt över
huvudpersonens saknad och missnöje. Hans kritik når sällan över indolensens
gradtal på termometern. Och det är lite synd att han inte riktigt vågar förlita
sig på sina egna intryck. Därför blir kritiken oskarp, som om lojaliteten
förhindrar att han ger ett ärligt porträtt av Nigeria. Ändå kritiserar han
bristande flygsäkerhet, låga löner, ekonomiska svindlare – Nigeriabreven har vi
förstås hört talas om – samt vidskepligheten, tron på svart magi.
Kanske är det
genrens begränsningar? Flanörprosan ger sällan utrymme åt annat än koncisa
reflektioner, och jag kan sakna nyansering och fördjupning. Samtidigt skriver
Cole en ledig, smått underhållande prosa, om denna outsider som förgäves
försöker finna en plats i det Nigeria han lämnat. Han resonerar kring
människorna, tar hjälp av litteraturen för att förstå dem. Det sker med hjälp
av en uteslutande vit manlig kanon, med namn som Anton Tjechov, John Updike,
Philip Roth, William Faulkner, W.H. Auden.
Samt Tomas
Tranströmer, som får dikten ”Minusgrader” citerad. Cole skrev när Nobelpriset
tillkännagavs en briljant essä om Tranströmer i The New Yorker, och här leker
han med tanken att Tranströmers dikt kunde vara skriven i Nigeria. En
svindlande tanke.
Till det
positiva hör stilkänslan, och förmågan att återge dråpliga situationer. Cole är
bra på att skildra möten mellan människor, i denna trivsamt berättade bok. Den
är långt ifrån lika ambitiös som ”Öppen stad”, men ändå blir de korta kapitlen
givande nedslag som också ger insikter i en tillvaro som vi inte känner till
tillräckligt.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 26/3 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.