Viktor
Johansson håller på
att etablera sig som en av den svenska litteraturens stora
förnyare. Med
fantasin till hjälp säger han viktiga och
klarläggande saker om det svenska samhället.
Ett av poeten
William Blakes
ordspråk från samlingen Äktenskapet
mellan himlen
och helvetet lyder: ”Vägen till Helvetet är stenlagd med goda
föresatser”. Värt att tänka på när vi ständigt ser de goda
intentionerna som felar och bara leder till förstörelse.
I Viktor
Johanssons nya roman Bonsaikatt är det två
föräldrar vars goda intentioner orsakar misär. De har på var sitt håll
kidnappat sina egna barn: en mamma tar sin mobbade
son ur skolan, medan en pappa tar sina tonårsdöttrar för att skita ned den
gullighet som annars hotar att ta sig in i deras liv. I husvagnen åker de
omkring, på flykt undan samhället.
Men hallå, liknar inte det här mamman i
Bromölla? Hon som i tiotalet
år kidnappade sina egna barn, höll dem borta från skolan och gömde dem i hemmet
(så som det beskrevs i de tidiga publiceringarna). Det är kusligt hur verkligheten ser ut att efterlikna
fiktionen.
Johansson har skrivit
sin bok som ett drama, med en neutral förhörsledare och föräldrarna som enda
närvarande gestalter. Hela romanen utgörs av repliker, där föräldrarna i efterhand berättar
sina historier och förhörsledaren gör sitt bästa för att förstå orsakerna som
ligger bakom.
I så måtto
påminner boken om Magnus Dahlströms legendariska 90-talspjäs Järnbörd, med sju
förövare som inför förhörsledaren Allan turades om att återberätta sina brott.
Även hos Johanssons blottläggs hemskheter, och vi blir allt mer på det klara
med vilka
kålsupare föräldrarna är.
Men framför
allt är Johanssons bok en påminnelse om vad vi ska ha litteraturen till. Han återger
inte bara ett skeende, utan här finns en diskussion kring samhällsfrågor, kring
föräldraskap och ägande. Samt ett
ifrågasättande av de goda
intentionerna som så lätt slår över i besatthet. Varför gör
de så här mot sina egna barn? Goda intentioner, lyder svaret – de goda
intentionerna med de bittra och vidriga konsekvenserna. Vi får tillträde nya insikter
i
mobbningens mekanismer, liksom på köpet, tack vare Johanssons okonventionella
absurda infall.
Och det görs
med hjälp av ett språk som är piggt och associationsrikt. Fast inte på det
enerverande bekräftelsesökande sättet, där du anar hur författaren törstar
efter applåder, som efter en idrottsprestation. Johanssons
språk är både balanserat och djärvt, där humorn tecknas i pastellfärger för att
när som helst slå över i otäck svärta. Han använder
litteraturen som en lekplats. Hans språk är glittrande, men han nöjer sig inte
med det – hans ärende ligger också i att visa samhällets degradering.
Förutom att
skriva diktsamlingar
och romaner har Johansson gjort två
fantasifulla filmer i gränslandet mellan dokumentär och fiktion. Bonsaikatt visar bara
med än större övertygelse att han håller på att etablera
sig som ett av de största svenska löftena från
2000-talet. Han går
från klarhet till klarhet som författare, och du behöver inte söka längre än hit efter svensk
litteraturs förnyelse.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.