I några år nu har
vi kunnat följa en debatt. Universitetslärare skriver ett argt inlägg efter att
ha konstaterat att kurserna måste inledas med grundläggande introduktioner: lär
sig eleverna inget i gymnasieskolan? Gymnasielärare skyller på
grundskolelärare. Som gymnasielärare kan jag bara konstatera att det är
skillnad på att lära ut och att lära sig. Det är troligt att samma
förhållanden gäller i grundskolan, att det förekommer oerhört mycket undervisning
– det är bara det att eleverna skiter i det, för att göra en grov
generalisering. För att kunskap och bildning ses som oviktigt, och att denna
inställning stöttas av samhället i stort, av etablissemanget och av
makthavarna.
Så jag trodde att
Arne Jarrick därmed har skrivit en bok om denna problematik, när jag tog mig an
Det finns inga häxor. Men det är en
helt annan bok jag har läst. Länge går han som katten runt het gröt, skriver om
sin egen väg till kunskap (hade kunnat undvaras).
Det är en bok som
bara delvis tar upp samtidens ointresse för kunskap. Jarrick tar upp begreppet
”kognitiv dissonans”, som en förklaring till vad som sker när vi ställs inför
ny kunskap – en kunskap som utmanar vår världsbild. Helt enkelt: fakta som
motbevisar vad vi trott vara sant. Vi flyr oron. Ett annat begrepp är ju
faktaresistensen.
En utlösande faktor
för Jarrics bok är ändå den oro han känner inför Donald Trumps framfart, det
paradoxala i att hans framgång bara ökar i takt med att hans påstådda sanningar
blir motbevisade. Det är väl också naivt att tro att beprövad erfarenhet
hjälper mot folks önskesanningar. Han skriver boken som en varning.
Men har vi inte alltid
sagt att vi blir dummare? Det paradoxala är att vi allt mer talar om att vi
lever i ett ”kunskapssamhälle”. (OBS att dessa citattecken inte är ”ironiska”
citattecken – jag är inte Trump.) Efter 1995 har internet ökat
tillgängligheten, och det går också att, som Jarrick gör, visa med grafer hur
spridningen av kunskap har ökat från 1600-talet och framåt. Men när vi talar om
upplysningen som historisk epok var kunskap något för eliten – skillnaden är
att internet är sant demokratiskt, och borde ge oss förutsättningar att helt
utjämna klasskillnaderna. Inte för att det blivit så, men det borde gå.
Det är fortfarande
så att kunskap är en sak för eliten, med förmåga att sålla bort avarter. Andra
hänger på ljusskygga skvallersajter, där fördomar bara bekräftas i en rundgång
av hat, rykten, smutskastning. ”Evidens har blivit vår tids lösen”, skriver
Jarrick, men låter denna utsaga bara hänga i luften. Desto mer ingående skriver
han om hur makthavare alltid har motarbetat ny kunskap, allt ifrån Sokrates,
fram till Galileo på 1600-talet och Darwin på 1800-talet. Kyrkan och
politikerna har sällan varit kunskapens vänner.
Problemet med vår
tid är att ideologier delvis har blivit obsoleta, men samtidigt förstärkta hos
individen. Eller snarare att de har tappat sin enande kraft och blivit något
för var och en att förhålla sig till – en hel massa djävla privata ideologier. Farligt
många läser in sig i en egen version av ideologin, söker sig till en lära, en
doktrin, och sedan formar den utifrån sina egna önskemål. Nog är det så att det
saknas mänskliga beröringspunkter, som historiskt sett har hållit trollen
stången. Eller är jag bara naiv som tror att det går att argumentera om vi
återgår till att prata med varandra?
Ur mitt
lärarperspektiv är det lätt att se att något har hänt på en eller två
generationsbyten. En ökad misstro mot auktoriteter legitimerar
kunskapsföraktet. Det finns ingen anledning att lyssna på den
vuxne/läraren/journalisten/politikern, etc. Det är det ena. Det andra är att
det är lätt att se hur synen på kunskap har blivit mindre kvalitativ och mer
kvantitativ. Men kunskap hör till det där som inte kan kvantifieras. Det går
inte att likställa mängd med reell kunskap. Betyg är inte synonymt med kunskap
– inte heller akademiska poäng, eller andra meriter. Det som räknas är den
mänskliga insatsen. Att bli herre över situationen.
Ett krux är att
världen blivit så komplex att ingen längre kan skapa en egen överblick som
spänner över många fält. Specialisterna har blivit mer specialiserade (men mindre
speciella, vill jag invända). Experterna har också blivit allt snävare, och –
menar Jarrick – mer beroende av andra experter som vakar över sitt snäva
område. Bredd har ersatts av djup.
Ett viktigt
förhållningssätt finns då i den metod Jarrick skissar upp, med filosofen Karl
Popper som förebild. Som det presenteras här är det frågan om att motstå
impulsen att få rätt, och i stället tvinga dig att försöka få fel. Så beskrivs
god forskningsetik, och först då kan saklig och neutral forskning bedrivas. I
korthet: att söka bevis för att din opponent har fel är vanligast och sämst,
medan att söka bevis för att man själv har rätt är näst vanligast och näst
sämst. Att nollställa sig och söka sanningen förutsättningslöst är ovanlig och
näst bäst, medan att söka bevis för att ens egen hypotes är felaktig är mest
ovanlig och bäst.
Varför läser jag
Jarricks bok? Nyfikenhet, så klart. Det är också Jarricks rättesnöre, som har
lett in honom på vetenskap och forskning. En nyfikenhet som tillhör barnet, och
som för många klingar av – men förvånande nog fortsätter många bedriva studier
i mer eller mindre organiserad form upp i hög ålder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.