Jonas
Grens ekologiska dikter ger hopp åt en hårt prövad mänsklighet. Det är
klimatdikt som når längre än sitt angelägna ärende och blir betydande poesi
oavsett sitt ämne.
Den
sorgsnaste låt jag känner till är Antony Hegartys ”Another World” där hon sjunger
om en värld där allt levande håller på att gå förlorad. Med hjälp av
upprepningen ”I’m gonna miss …” förstärks det oåterkalleliga i saknaden av
havet, snön, bina, träden, fåglarna, vinden som kysst henne så länge.
Popmusik
har den här direktheten som poesi sällan har. Fast Jonas Gren gör något lika
effektivt med sin nya bok Antropocen,
där en liknande upprepning – ”Jag tror på …” – i det avsnitt som heter ”Credo”
faktiskt åstadkommer dikt som är lika direkt och drabbande som Antonys sång.
Gren tror på kottarna, valarna, ranunkeln, vårfloden, nattfjärilen, och
upprepningen blir ett inskärpande mantra.
Antropocen
är ju den vedertagna termen för den period där vår resursanvändning sätter
avtryck på klimatet och växtligheten. De flesta vill se industrialismen som epokens
inledning, men Gren väljer 16 juli 1945, med den första amerikanska
kärnvapensprängningen i New Mexiko.
Nu
är Grens ärende i första hand inte att ge oss dåligt samvete för usla
prioriteringar, även om han har en kuslig bild för hur vi häller hjärnsubstansen
i flygplansmotorn. Men hans budskap innehåller mindre av klagomålets
återvändsgränder, och mer av hoppets konstruktiva förslag: ”Enda sättet: / Att
dansa med / och med tiden / förändra dansen”.
I
sviten ”Mörkervarelser” skriver han om fästingen, tagelmasken, amöborna,
extremofilerna. Det är ett faktum att det finns varelser som är mer lämpade att
överleva än oss människor. Det som eventuellt kan rädda oss är att vi ersätter
arrogansen med ödmjukhet.
Märkligt
nog känner jag igen Edith Södergrans rad ”Jag står på sol” inne i den här
sviten, och det är oerhört snyggt gjort. Den här typen av samplingar har blivit
tröttsamt i modern poesi, men när det någon gång fungerar – som här – ger det dikten
liv och ljus och – ja, sol. Även andra poeters rader smygs in, som Pär
Lagerkvist men också Inger Christensen, som med sin dikt Alfabet gjorde exakt det Antony och Gren gör, det vill säga arbetar
med upprepningen. I hennes fall ordet ”finns …”, som ger emfas åt allt som är
värt att rädda.
Gren
skriver med ovanlig språklig precision: nedtonat, skarpt, sakligt uppfordrande.
En lång dikt kallad ”Nekrocen” (du har stor nytta av bokens utmärkta
ordförklaringar) lånar struktur från Allen Ginsbergs majestätiska långdikt
”Howl”. Hos Gren övergår ett vemodigt ursinne i sarkasm: ”Jag såg de bästa
hjärnorna framställas som orakel De
protesterade och fick / sommarprata i radio
Med villkoret att de inte förhöll sig till lögner”.
Det
är ingen självklarhet att ekodikt blir lyckad poesi. Grens bedrift består i att
han inte låter allvaret tynga innehållet. Han skriver anspråksfull dikt som
ändå är lätt att ta till sig, tack vare förankring i sakkunskapen. Jag tror på
litteraturens förmåga att åstadkomma förändring, jag tror på poesin, jag tror
på Jonas Gren.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 30/6 2016)
Anohni (Antonys nya namn) anknyter till "Another World " på nya cdn "Hopelessness". I låten "Why did you separate me from the earth? " samma sorg, frustration och ilska : " I don´t want your future/I´ll never return/I`ll be born into the past/I´m never coming home".
SvaraRaderaMm, jag tycker nästan den skivan är hennes bästa! Tycker Crisis är det bästa jag har hört i år.
SvaraRaderaCrisis och Execution!
SvaraRadera