Lars
Noréns första diktsamling på 36 år är välkommen. Det är en åldrad kulturmans
ångest som portioneras ut i små bitar, där tröstlöshet och tröst får lika
mycket spelrum.
Nog
är det en stor händelse att Lars Norén för första gången sedan 1980 ger ut en
diktsamling. Den odiskutabelt mest berömda svenska dramatikern sedan Strindberg
var under ungdomsåren på 60-talet faktiskt i första hand poet. Nu ges Stoft ut, och är det då en storstilad
återkomst?
Låt
mig återkomma till det. Dikterna är daterade, något som kan föra tanken till de
dagböcker han gett ut sedan 2008 (del tre kommer i höst). Dikterna kanske kan
ses som ett spillmaterial därifrån – åtminstone finns några dikter som skildrar
vardagliga händelser, där han följer sitt yngsta barn till skolan, tittar på
film (av Haneke, vem annars?), eller bara betraktar sin omgivning. Ibland med
spökets missunnsamma blick.
Att
dikterna är pessimistiska förvånar knappast den som tagit del av dramatikern
Norén. Här rör det sig om dikter som efterlyser en tillvaro utan strider – man
frestas nästan säga att han hissar vit flagg inför ångesten. En gammal
kulturmans försök att hantera sin dödsångest: känns det igen?
Nu
vet jag ju en del om Lars Noréns privata ångest, efter att ha läst ett par tusen av hans dagbokssidor, och här gestaltas den oftast på ett levande sätt. Det
är en ångest som är abstrakt, men ändå förankrad i erfarenheter. Och han
skriver vackert om det fula.
Det
finns författare som inte kan skriva om skönhet utan att nämna Rilke. Som inte
kan skriva om en hammare utan att nämna Nietzsche. Som inte kan skriva om
försakelse utan att nämna Simone Weil. Ja, ni fattar. Den typen av referenser
som kan fungera, men som också riskerar att bli påklistrade etiketter. Att
Norén också tjatar om Hades och Styx är knappast till gagn för hans poesi
heller.
En
längre dikt, ”Infernofragment”, är ett avbrott från dagboksdikterna. Här är
Norén till slutet hunnen på sin levnads vandring när han föreställer sig
Helvetet utifrån Dantes modell. Det är en vanlig uppgift i gymnasiets
antologier, att spekulera kring vilka som skulle befolka ett samtida Inferno.
Jag frågar aldrig mina elever, eftersom jag redan vet att Dante placerade sin
lärare, Brunetto Latini, i den tredje kretsen.
Mycket
i de här dikterna handlar om döden, om dödlighet, om döendet. Det är lika mycket
dödslängtan som dödsskräck: ”ensam i / dödens vind som / bläddrar runt minnenas
vilande / gudar, sida vid / sida, täckta av / aska”. En viss typ av allmängods
från det morbida skafferiet dominerar (”den dödsbringande tiden”, med mera).
Det
är ändå befriande att Norén gestaltar mer än de privata vedermödorna, och
lyckas skriva dikt som vågar närma sig det sublima, alltså det vackra som
samtidigt inger fasa. Ibland tyngs dikterna ned av sitt innehåll, men
påfallande ofta hittar han fram till ett ljus. Kanske det inte är förklaringens
eller försoningens ljus, eller nådens religiösa ljus, men nog förbannat finns
det hopp eller tröst också i dessa hopp- och tröstlösa dikter.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 16/6 2016)
Hjärta i hjärta 1980
SvaraRaderaJag gick man ur huse
På besök hos Mor i Hudlösa
36 år senare skälver askan ännu
Som ansiktsmuskler hos stoftets glödbädd
Känner att jag vill köpa 10x av denna för att försäkra mig om att få det snyggaste omslaget!
SvaraRaderaJag råkar ha två ex av den. De är ganska olika, kan inte bestämma mig för vilket jag ska spara, dvs vilket jag tycker är snyggast. Men det är snyggt gjort!
Radera