Italienske
poeten Valerio Magreilli introduceras med ett urval dikter. De är filosofiska
och fantasifulla, och rätt fantastiska att läsa.
Kan
ord kasta skuggor? Det är den italienske poeten Valerio Magrelli som frågar
lite försynt i en av sina dikter i boken Ordets
frånsida, som är den första volymen på svenska (översatt av Lars-Håkan
Svensson).
Det
finns något stillsamt över de här dikterna, något som en svensk läsare kan
förknippa med Tranströmer. Även Magrelli kan sägas uppvakta epifanin, alltså
det gudomliga ögonblick när en tanke går från frustrationens aning till
häpnadens förklaring. Magrelli skriver intellektuella dikter med utgångspunkt i
filosofin, men gör det med så lätt hand att frågorna får ett magiskt skimmer, i
dikter som tassar fram mellan individens och omgivningens gränser.
Han
rör sig också mellan abstraktion och konkretion, och låter ovissheten bli
diktens grundvillkor. Då föds en ödmjukhet som dikterna helt klart tjänar på,
och får dem att bli vittnesmål om ett liv i strid mot tvärsäkerheten. Titeln
indikerar den här rörelsen mellan det vi vet och inte vet, och i en av böckerna
arbetar Magrelli med Wittgensteins illustration av en anka/hare=båda djuren
samtidigt.
Dikten
kastas som pojkens stenmacka: ”Ordet studsar på vattnet / sjunker till slut
efter tolv hopp. / Imponerande! Men vad vet / den lugna ytan om mörkret där
nere?” Att kunna redogöra för sådana existentiella frågor på ett så begripligt
sätt borde locka till läsning för alla som tröttnat på samtidens ytlighet.
Magrelli
debuterade 1980, och har endast gett ut sex samlingar. Till det märkliga hör
att han verkar bli bättre och bättre. I sin bok från 1999 utgår han från en
dagstidning och skriver korta notisdikter om varje sida, där kultursidan blir
”det filologiska mumlets madrasserade rum”.
Men
det mest häpnadsväckande med boken är en lysande kärleksdikt från boken som kom
2012, en hypertext bestående av en matrisdikt där varje rad bildar titel till
en svit svindlande kärleksdikter. Det handlar om avgrunden och avunden, om
förlusten och förbudet, ensamheten och hoppet, om läsningen och saknaden.
Kanske den mest formidabla dikt jag har läst sedan Inger Christensens Fjärildalen (1991).
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 24/6 2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.