Portishead
gjorde förra veckan en cover på ABBA:s låt ”SOS”, med anledning av mordet på
Labourpolitikern Jo Cox. Eftersom jag egentligen aldrig har lyssnat på ABBA
skyndar jag mig att ladda ned deras LP-skivor gratis (de är väl tillräckligt
rika), och tycker först att det låter oväntat sorgset lite överallt men också
oväntat bra, fast efter fyra skivor har jag fått mer än nog och kommer nog
aldrig att lyssna på det här igen, så jag raderar allt och sparar möjligen
enbart ”Knowing Me, Knowing You”.
Att
jag nämner ABBA beror på att jag läst nya numret av Vagant, 2/2016. Det handlar
verkligen inte om ABBA, utan musikavdelningen koncentrerar sig på industri/noise,
den musik som skapades parallellt med punken och kanhända visat sig ha längre
estetisk räckvidd, med inspirerande band som Throbbing Gristle.
TG har jag lyssnat på mer än ABBA i alla fall, och när jag läser en tråd på
internet om vilken ABBA-låt som är sorgsnast är det någon som kastar ur sig att
TG var fans av ABBA.
Det
må vara hur det vill med den saken, det är i vilket fall spännande att ta del
av den enda musikgenre som kan bjuda punken motstånd inom nihilismen, oavsett
vad man kallar den (industri eller noise eller något annat). Även om jag själv
är rätt njuggt inställd till genren, med några få undantag (Einstürzende
Neubauten, Pharmakon). Fredrik Strage och Carl-Michael Edenborg promenerar i
80-talsminnen från Linköpings musikscen, och det handlar mycket om provokationer
och själskadebeteenden och musikinstrument som skapats av skelettdelar.
26
november i år är det fyrtio år sedan punkens mer eller mindre officiella
födelse (Sex Pistols debutsingel ”Anarchy in the U.K.”), men typiskt nog var
Throbbing Gristle aningen tidigare ute, med den pornografiska utställningen
”Prostitution” på Institute of Contemporary Arts månaden innan.
I
Vagants stora dossier kring genren finns också presentationer och notiser –
däribland en pigg recension av Einstürzende Neubautens första spelning i Norge.
En intervju med David Keenan, som dokumenterat rörelsen, och som hävdar att
1975 är ett viktigare år än 1976, vilket nog kan vara lika rätt som fel.
Throbbing Gristles förgrundsfigur Genesis P-Orridge levererade det smartaste
mottot: ”When in doubt, be extreme”. Här görs också kopplingar till
galenpannorna William Blake, Aleister Crowley, William S. Burroughs. Hm. Kanske
en sådan teoretisk förankring gör musiken mer njutbar.
Keenan
är generös nog att förlåta David Cameron för att ha gillat David Bowie med
motiveringen att man inte behöver ta intryck av artistens världsbild eller
ideologi, men säger i nästa andetag inkonsekvent nog att han själv påverkas i
grunden: ”Om jeg skal snakke for meg selv, har kunsten, musikken og litteraturen
jeg har tatt till meg, formet livet mitt fullstendig. Jeg kan ikke bare
forbruke den, jeg må leve den.”
Som
vanligt finns det oerhört mycket annat i Vagant. Susanne Christensen skriver
också om musik, om hur Pulps låt ”Common People” blivit en emblematisk profetia
över nutidsmänniskan. En farlig typ, den vanliga människan som kan vara både
tjejen som gör viral karriär på sitt tomma skönhetskapital likväl som mannen
som vräker vulgariteter över oss, ibland är det en politiker med makt. Men
poängen är förstås att det tidigare var extraordinära människor som satte
agendan, medan det nu verkligen har blivit medelmåttornas tyranni. Kanske
Madonna var den första ”common man” som blev superkänd.
I
kritikdelen finns en femton sidor lång recension av Kjartan Fløgstads nya bok,
och långa essäliknande recensioner av nya diktböcker av bland andra Kristin
Berget och Jon Fosse. Bergets bok kände jag inte till – Fosse har gett ut
marginalanteckningar till Henrik Wergelands dikter, något han tydligen borde ha låtit bli.
Dessa långa recensioner blir mer essäer, mer presentationer i helfigur, än
regelrätta recensioner. Den här ambitionen saknas ju i all svensk
litteraturkritik, den som så ofta ifrågasätts och dödförklaras. Här visas att
det går att skriva ambitiös kritik, som kombinerar fanzinets entusiasm med
omdömets initierade eftertanke.
Ja,
det här numret lär räcka hela sommaren (jag har inte ens nämnt ”Kjerlighet i
nevrodiversitetens tid”, en essä om autism, med mera). Men jag skriver om det
nu, så du hinner skaffa ett exemplar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.