En
ny bok med Vilhelm Ekelunds prosadikter visar hur vackert ångesten kan
skildras. Det är nattdikter översvämmade av generöst ljus.
Vilhelm
Ekelund (1880-1949) är en poet som tangerar både igenkännandet och
gränslösheten. Hans diktsamlingar utkom i rask takt efter en debut som blott
20-åring, för att sedan helt upphöra efter 1906 års bok Dithyramber i aftonglans (allt var inte bättre förr, men somliga
boktitlar var definitivt det).
Fast,
var det så att poesin upphörde? Ekelund skulle komma att skriva essäer och
aforismer och bygga Sveriges kanske mest udda författarskap, men under en
övergångsperiod skrev han prosadikter. Dessa fyrtio stycken har Jonas
Ellerström nu samlat i boken Nattvandringar.
Så
här utsökt skildras ett känsloläge i det stycke som heter ”Misär”: ”Men i
drömmen blev det natt. Han kände ej längre solen svida i ögonlocken. Han kände
som om en mjuk fin hand låg för hans ansikte. Hans dag var ju en längtan efter
natten, efter att försvinna, bli dold för människans blickar. Ännu i sömnen
sträckte sig hans själ efter natten.”
Ekelund
har en blick för livet och för människorna. Dikterna skildrar nattliga
strövtåg, men också hur minnet plågar diktjaget, hur erfarenheterna
konspirerar.
”Ve
den ensamme!” kan han utbrista, och skriver in sina egna initialer – VE – i det
poetiska klichéordet, så att det får en dubbel betydelse: ”Vilhelm Ekelund den
ensamme!” Han kunde även i en av sina mest citerade dikter klaga över
ensamheten: ”Mot sakta mörknande kväll färdas jag, vänlös”, som det heter i ”Då
voro bokarna ljusa”.
Du
kanske tycker att han låter som en juvenil gnällspik, när han också gör sorgen
till en tiger och liknar ångesten vid ett Mont Blanc över sitt hjärta. Men han
åstadkommer en dubbelhet kring känsloutbrotten. Dels är de oproportionerliga
och förblindande, hyperboler som attackerar diktjaget, och dels är de utsatta
för en genomskådande klarsyn.
Hjärtat
brinner starkt, men det brinner inte upp. Ekelund vet exakt när han ska bedriva
självrannsakan. Det får de här korta prosadikterna att likna ampuller av
briljanta visdomar. Delvis inhämtade från litteraturen, men han skriver med
öppna kort, och har man Baudelaire, Nietzsche, Emerson, Leopardi och Sapfo i
näven då har man på pokerns språk Royal Straight Flush.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 22/6 2017)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.