Ända
sedan 1986 har Skurups skrivarlinje gett ut en årlig antologi med elevtexter.
Jag gjorde ett gästspel som recensent för Jönköpings-Posten när 2004 års bok Isogon utkom, och minns starka bidrag av
Camilla Öman, Helena Fagertun och Pontus Lindh. Några andra tidigare elever
från Skurup heter Ida Börjel, Negar Naseh, Hanna Nordenhök, Andrzej Tichý.
Årets
bok heter den här boken var en gång ett
träd som jag gömde mig bakom när jag spionerade på dig, och min första
reaktion är förstås att själv uppsöka ett träd att gömma mig bakom, för maken
till sökt titel har jag sällan stött på. Hos många orutinerade författare finns
ju en förmåga att överarbeta. Att skriva är hyvlandets konst, något som inte
alla har förstått i den här samlingen. Det är som förväntat spretigt, mestadels
prosa och poesi och ett minidrama, och så klart någon blandform också.
Ändå
skulle jag vilja betona att det är förvånansvärt moget, eller åtminstone
förhållandevis moget. Vad jag vill lyfta fram från de tjugo bidragen är i
första hand de texter som avviker, som helt enkelt tar nya vägar.
Det
gör Ylva Gripfelt i sitt absurda drama, om en vuxen och ett barn. Det är friskt
skrivet, och oroande på ett sätt som inte är helt förutsägbart. Det finns också
en tonträff i både den vuxnes och barnets repliker, som bådar gott.
Déa
Solins dikter uppfattar jag först som alldeles för juvenila, men där finns ändå
något spännande i hur hon lyckas ladda sexualitet och mord (inslag som inte
direkt är överrepresenterade i samtidspoesin) med nya innebörder. Det är
uppfinningsrikt skrivet, men jag undrar om hon ändå inte ska skippa poesin och
ge sig på novellen, för det finns i de berättande inslagen något som behöver ta
sig vidare ut ur dessa korta fragment.
Även
Lisa Nyborg skriver dikter på ett fräckt sätt, men de känns mer flygfärdiga: ”facebookstatus (leta rätt på honom) / jag
vill titta på film med min pojkvän ikväll / så jag undrar om någon kan
rekommendera / en trevlig pojkvän”. Hon har också skrivit en vansinnigt rolig
rimmad rant om poesi, en helsida värd att citeras i sin helhet, om du är fattig
smyg in på något bibliotek och ryck ut den sidan (84) och bär den nära
hjärtat.
Bra
dikter av ett mer konventionellt slag skriver David Zimmerman, om
katastroftillstånd och om den bedräglighet som inte bara tillhör minnet också
om själva tidens bedräglighet, att vi inte ens kan lita på den, att också tiden
skapar sina egna fällor åt oss och att det är där de största sveken sker. Ett
ämne han gärna får utveckla i ett större sammanhang.
Samt
Alice Hedströms svit ”HOPPAS HÄNDERNA SOM HÅLLER ER NU ÄR TRYGGA”, något så
ovanligt som en självmordsserie, där hon visar både mod och insikt i något av
det svåraste att skriva om. Att hon vet hur det känns för människan som ställs
inför situationen där det enda som hjälper är något som tar en bort från en
värld där det alltid kan bli värre. Så här skriver bara den som vet något om
döden, när hon skildrar en systers kropp på bårhuset: ”Det luktade kurragömma,
här gömdes dödens likdoft med medel. Här täcktes det över. Här la
människohanden sin stela salva över naturens rytm.”
Carl
William Ersgård har skrivit en udda fantasyvidrörd novell (som mer liknar
utdrag ur en roman). Udda är också Ludwig Landström bryter också med den
etablerade narrativa formen, låter den ge vika för något annorlunda. Också Jonathan Svantesson utmanar med sitt "upptäckta dokument", men innehållet har för mycket skit i sig. Är det
bra? Vet inte. Att jag råkar betona poeterna mer än prosaisterna säger något om
mig, eller säger något om den här boken.
I
många av bidragen dricks det vin, en och annan drog intas, och så tittas det
upp mot stjärnorna i förundran över människans litenhet inför världsalltet.
Inte så värst originellt. Det är inte heller så originellt med titlar som ”ur
sviten PERSEPHONE”, för de hittas alltid i debutantantologier och där hör de
hemma. Alla ska väl inte heller bli författare – några är på god väg, några har
inte lämnat stationen, som det heter i dikten. Det är också mitt intryck att de
som lyckas oftare är de uthålliga än de med störst talang, så vad som händer
med de jag nämnde som löftesrika är något för den eventuella framtiden att
bestämma.
För
prosan gäller att liknelserna ibland blir för utstuderade, och i poesin blir
metaforerna ibland för ansträngda. Det får väl förlåtas hos dessa relativa
nybörjare, och kompenseras i några fall åtminstone av en typ av
uppfinningsrikedom, som rentav kan vara avundsvärd. Inte heller hittar jag
särdeles mycket av den befarade likriktningen eller den strömlinjeformade
estetik som brukar anföras av skrivarskoleskeptikerna. I så fall beror det väl
på att hela samhället lider av Idol-syndromet (tv-programmet), att det egna
uttrycket helst ska slipas bort, bäddas in i anpassningsängslade täcken och
göras gångbart och friktionsfritt. Detsamma gäller på arbetsplatser utanför
kultursektorn.
Nåväl,
jag tycker ändå att fler kunde vara lika normbrytande och anarkistiska som
Gripfelt, Solin, Nyborg, Zimmerman, Hedström. Inte för att det annorlunda är
något självändamål, men för många av de som skriver prosa går i de mest
upptrampade spåren – tyvärr också när de försöker skoja till det eller skriva
sig bort från det invanda. Det är inte bara deras egna fel, för det har ju
gjorts så mycket redan, och arma författare som kommer nu efter modernismen och
yrvaket ser sig omkring i fåfänga försök att vara nyskapande.
Det
är en snygg bok, men jag saknar författarpresentationer. Nu blir eleverna
onödigt anonyma, men tanken är väl att de ska verka i kraft av det skrivna.
Något som inte riktigt alla lever upp till.
Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött av Alex Schulman är också en fin titel på bra bok.
SvaraRadera"Jag var rädd att det skulle komma mer" är en annan titel man gärna gömmer bakom ett träd som vägrar bli bok.
SvaraRadera