Erika
Bernalts debutroman är en hopplöst ointressant beskrivning av konflikten mellan
natur och civilisation. Den har inget nytt att säga, utan idisslar sin långa
historia på ett klichéfyllt språk.
Om
man generaliserar har den svenska samtidsromanen en beröringsskräck med
fantasin, och uppehåller sig i hög grad vid att skildra en värld som är lätt
igenkännbar. Den typiska svenska romanen under 2010-talet är en lätt maskerad
självbiografi.
Därför
blir jag i förstone hoppfull när jag börjar läsa Erika Bernalts debutroman Bluebird. Den utlovar att svängarna tas
ut, med en huvudperson med samma namn som romantiteln. Hon bor på en ö, där invånarnas
enda intresse är att ha konstant sex med varandra. Bluebird konverserar med en
kanhända imaginär fågel och en cyberhamster. Hon skyggar för beröring, även om
hon trånar efter ”Grannen”, men längtar mest efter att få åka till ”Staden”.
Helt
klart är det en konsekvent utförd fiktiv värld, inte riktigt helt parallell
till vår. Möjligen är det ett framtidsscenario, främst i hur den futuristiska
staden skildras: man äter insekter, åker rullband till jobbet.
Det
finns, efter den löftesrika premissen, mycket negativt att säga om den här
romanen. Jag vet knappt var jag ska börja.
Det
stora problemet är Bernalts språk, som är fyllt av klichéer: staden är ”galet
stor”, Bluebirds ben ”är gelé”, hon vaknar ”med ett ryck”. Samtidigt finns en
ansträngd ansats att låta nyskapande, med besvärliga sammansättningar och
dödfödda försök att få det att svänga. Det svänger lika illa som en gammal
traktor.
Ett
större problem är kollisionen som uppstår när det är skrivet utifrån både
Bluebirds absoluta naivitet och författarens allvetande kommentarer. Det skär
sig.
Här
löps inte linan ut, helt enkelt. Först längtar Bluebird till staden, och ägnar
hundra sidor åt att undvika sex. ”Åk iväg någon gång” hinner jag tänka många
gånger. Sedan i staden har hon oändligt mycket förnedringssex, med sin chef på
kontoret.
Nä,
jag blir inte klok på vad Bernalt vill ha sagt, utöver lydnadens orättvisa
villkor för den anställde. Om det är så att man i naturen – på ön – har ett sundare
förhållningssätt till sexualiteten? Då blir staden – civilisationen – en
ohyggligare tillvaro där Bluebird lika ofta spyr ned sig som kissar på sig. För
den delen är sexskildringarna märkvärdigt kyska.
I
någon mån kan jag hålla med om att Bernalt försöker säga något om att den som
åker till staden förnekar sitt ursprung, men det är ju en tunn tråd att väva
nästan 300 sidor roman på.
Bluebird
snackar med fågeln så många gånger att man börjar tröttna på den övertydliga
symbolen för hennes självförakt. Likaså är möjligen hennes stadsupplevelser en
psykos, men hon är så ofullständigt tecknad att det är fullständigt bortom min
förmåga att uppbåda något intresse för henne. Vid det laget har romanen också
hållit på alldeles för länge.
Sällan
har jag läst något så klantigt skrivet. Om jag ändå ska säga något positivt får
det bli att det finns en utsökt balans mellan den ointressanta intrigen och det
slätstrukna språket.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 1/2 2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.