Sällan
har jag sett ett så iögonfallande besynnerligt format – men så tillhör ju
förlaget Basilisk också de som ägnar sig åt besynnerligheter och iögonfallande.
Kasper Hesselbjerg är konstnär, och hans bok Salatfbeber är liten som en tändsticksask.
Så
långt formatet: men vad är det då för bok? Ja, det är ett slags brev, en
monolog, med en röst i rörelse – en berättare som tar oss till olika platser.
Salladen från titeln härrör från receptet för Caesarsallad, en berömd rätt som
inte alls har några anor från romarriket, vilket om inte annat QI tydliggjort i
ett av sina program. Men det är en fråga om regler: vad ska en sådan rätt
innehålla? Sallad är en sallad är en sallad, som Gertrude Stein skulle ha sagt.
Salladen
i sig blir ett emblem för en tvångstanke, det smått löjeväckande i att förhålla
sig till det skrivna, till regelverket. I stället för att improvisera, förhålla
sig till situationerna i takt med att de förekommer. Med spontanitet.
Från
det bokstavliga till det metaforiska. En bok kan väl också sägas vara en
sallad, alltså med ingredienser där vissa är obligatoriska och vissa kan bytas
ut. Och fortfarande kallas sallad, så där som en Caesarsallad inte upphör att
vara en sådan när kycklingen läggs intill krutongerna. Men salladen är ju
oftast ett bihang, sällan en huvudrätt, och för många ett nödvändigt ont.
(Tillägg: efter min influensa häromveckan har jag upptäckt att jag inte längre
kan äta bland annat grönsaker, sallad och choklad. Det går säkert över. Fast
vad vet man. Det kan nog vara lättare att mista en aptit än att återfå den.)
Hesselbjerg
bedriver en ontologisk utforskning, och hans bok rör sig smidigt mellan konsten
och filosofin, in på essäns generösa marker, och rentav poesins. Har salladen
en nationalitet, har den en geografisk härkomst, har den en mentalitet? I den
berättelse som skrivs fram tar sig klasshatet in, men också en obekvämhet inför
hela tillvaron, liksom inför språkets osäkerhetsrelationer: ”Det, jeg prøver at
sige, er, som jeg ved, vi begge i noget tid har varet klar over, at sproget er
tæt forbundet med magt, og at det derfor er befriende at møde idiosynkrastiske
forhold til sproget udelukkende af den grund at forholdet ikke er normativt,
også selv om anvendelsen af sproget så ikke nødvendigvis lever op til netop
vores egne idealer om og forhåbninger til det.”
Det
är en absurd monolog som ibland går i kanske lite för nära allians med tramset.
Men ibland är det som sagt poetiskt och utforskande, helt i linje med en poetik
som uppehåller sig vid det som inte kan förklaras. Hur verklig är sömnen, till
exempel?
Så
det är en i första hand obeskrivlig bok, som låter salladen bli en metod att
förankra det abstrakta tänkandet i en konkret verklighet. Reglerna ser jag då
som ett desperat försök att upprätthålla det som ger stadga åt en darrande
värld. En bok om mat (recept), som ramar att förhålla sig till (livet). Det är
charmigt utfört, besynnerligt, och stundtals frigörande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.